Pay to win?
Na de nieuwste update van de slimme assistent komen nu ook advertenties bovenaan de zoekresultaten. Dit biedt enorm veel mogelijkheden voor bedrijven en adverteerders om beter gevonden te worden. Zo wordt het opnieuw interessanter om te investeren in SEA en in te zetten op Google Adwords.Stel, je bent op zoek naar een restaurant om snel een hapje te gaan eten en je vraagt aan Google: "ik zoek een restaurant in de buurt". De assistent presenteert je vervolgens een lijst met alle restaurants in de buurt. Maar wat bepaalt de volgorde van deze zoekresultaten? Google houdt rekening met de content van de website, het aantal goede reviews, het aantal pagina's enz... Daarnaast kan je ook betalen om je website te laten verschijnen met verschillende zoekwoorden.
Meer informatie, minder tijd
Omdat we steeds meer vragen stellen aan onze smartphones is het heel belangrijk dat de informatie zo snel en efficiënt mogelijk wordt weergegeven. Vanaf dit jaar werkt Google ook met zogenaamde "visuele zoekresultaten". Deze kom je vaak tegen in de vorm van een foto, infographic of weerbericht. Dankzij deze "cards" zie je alle gevraagde informatie in één oogopslag.
Het beste antwoord op een vraag in Google verschijnt ook in de vorm van een aanbevolen fragment. De zoekmachine bepaalt op programmatische wijze dat een pagina een antwoord op de vraag van de gebruiker bevat en geeft het resultaat als aanbevolen fragment weer. Dit zorgt ervoor dat Google jouw resultaat helemaal bovenaan plaatst.
Maar wordt Google nu volledig pay to win?
Organische zoekopdrachten kunnen bovenaan in de resultaten komen, als je website goed is opgebouwd, als je gebruik maakt van verschillende social media en als je antwoord biedt op de vraag van de zoeker.
In de toekomst zullen we op een andere manier op zoek gaan naar informatie. Voice search zal het traditionele zoeken stilaan overnemen en misschien zelfs vervangen. Door de implementatie van Google home, Amazon Alexa en andere smart-speakers krijgen we een kant-en-klaar zoekresultaat gepresenteerd. We zullen steeds minder keuzes moeten maken tussen verschillende resultaten. Daarom is het enorm belangrijk om je voor te bereiden op deze verandering in zoekgedrag en relevant te blijven.