Google Product Studio, de nieuwe generatieve AI-tool om productafbeeldingen op te fleuren

Google lanceert Product Studio, een nieuwe tool waarmee Google Shopping-verkopers snel en gratis hun productafbeeldingen kunnen bewerken en aanpassen met behulp van generatieve AI. Product Studio, dat werd aangekondigd tijdens het Google Marketing Live-evenement op dinsdag, zal de komende maanden worden uitgerold naar verkopers in de Verenigde Staten en wordt gehost door Merchant Center Next, het opnieuw ontworpen platform van het bedrijf voor het uploaden en adverteren van producten via Google Shopping.



Product Studio is ontworpen om verkopers te helpen bij het diversifiëren van product- en lifestyle-afbeeldingen die worden gebruikt in e-commerce vermeldingen - iets dat hen kan helpen opvallen tussen concurrerende producten, maar tijdrovend kan zijn om te creëren of dure fotografie vereist. Volgens de eigen gegevens van Google zien productvermeldingen met meer dan één afbeelding doorgaans een toename van 76 procent in weergaven en een toename van 32 procent in klikken in vergelijking met vermeldingen met slechts één afbeelding.

Met behulp van tekstprompts kunnen visuele aanpassingen aan productafbeeldingen snel worden gemaakt in Product Studio, zoals het genereren van een selectie van nieuwe achtergronden voor seizoenscampagnes. Product Studio stelt verkopers ook in staat om direct de bestaande achtergrond van een afbeelding te verwijderen als ze een blanco achtergrond nodig hebben, en de kwaliteit van kleine of lage resolutie afbeeldingen te verbeteren.

Google zegt dat Product Studio is gemaakt voor bedrijven van alle groottes, maar het zal waarschijnlijk nuttiger zijn voor onafhankelijke verkopers en kleine bedrijven die geen budget hebben voor uitgebreide fotoshoots. Dat wil niet zeggen dat Product Studio geen aantrekkingskracht zal hebben op grotere bedrijven die meer kunnen uitgeven aan marketingmateriaal, wat de vrees voedt dat generatieve AI gebruikt zal worden om creatieve professionals te vervangen.

De zoekgigant rolt momenteel zijn vereenvoudigde platform Merchant Center Next uit naar nieuwe gebruikers en zal kleinere bedrijven "in de komende maanden" upgraden. Google zal verkopers op de hoogte stellen wanneer de nieuwe ervaring beschikbaar is en van plan is de wereldwijde uitrol ergens in 2024 te voltooien.

Hoe kunnen wij u helpen?