De zoekertjespagina's van Google veranderen in voorpagina's

Toen ik Google voor de eerste keer op een scherm zag verschijnen bij mijn toenmalige collega in 1999 vroeg ik meteen waarom hij niet meer zocht via Yahoo of Altavista? Zonder woorden demonstreerde hij een zoekopdracht en de daaropvolgende zoekresultaten en ik ontdekte al meteen dat snelheid toen de belangrijkste factor was in zijn beslissing. Zeker met de ISDN snelheid van toen. De homepagina's van Yahoo en Altavista waren naast het zoekveld rijkelijk voorzien van content, banners en keuzemogelijkheden wat de laadsnelheid niet bevorderde. Verder werd er toen al gefluisterd dat de zoekresultaten van Google meer onafhankelijk waren en minder makkelijk te manipuleren. Nog steeds wordt traditiegetrouw de snelheid van het vinden vlak boven de zoekresultaten getoond.

Ik stelde later wel eens de vraag aan het publiek bij het geven van een voordracht: "Wat is nu eigenlijk Google?" Zo goed als iedereen antwoorden dan "een zoekmachine" waarop ik dan anticipeerde met te zeggen "Voor mij is het vooral een digitale versie van een zoekertjespagina zoals al eeuwen in de krant die op basis van een zoekopdracht à la seconde wordt samengesteld met zoekertjes en advertenties."

Nu Google de hete adem van het plotse succes van Bing begint te voelen, dat eerder een contentrijke ervaring heeft te bieden in combinatie met de AI functies, gaat Google zeer binnenkort het roer om gooien en hun zoekresultaten en advertenties meer visueel presenteren met behulp van video's en social posts vanuit allerlei web services. Kortom, de zoekertjespagina's van Google gaan na bijna 25 jaar transformeren in interactieve up-to-date voorpagina's. 

En dat terwijl Yahoo nu misschien wel de leegste startpagina heeft van iedereen. Het kan keren 😎



Hoe kunnen wij u helpen?