Barcode wordt vervangen door de (2D) QR-code

Tegen 2027 gaat de retail 2D barcodes of QR-codes plaatsen op alle productverpakkingen. De nieuwe codes kunnen meer gegevens opslaan en zullen daardoor waardevoller zijn voor de consument.


Met de GS1 2D code zullen toeleveranciers beter ondersteund kunnen worden met slechts één code op de verpakking. Bovendien kunnen fabrikanten voldoen aan wetgeving en consumenten meer informatie en beleving bieden. In plaats van zowel QR-codes als barcodes op de verpakking, zal er enkel nog de GS1 2D code zijn. Hierdoor zullen er ook meer marketingmogelijkheden ontstaan op de verpakkingen.

Stel je voor dat dit de wijnfles van de toekomst is: 

  • je scant de QR-code en bekijkt een video van de wijnboer, 
  • je geeft je feedback over de wijn door de QR-code te scannen, 
  • of je bestelt direct opnieuw die heerlijke wijn door simpelweg de QR-code te scannen. 

En dat allemaal verwerkt in één enkele code.

Zou dit dan ook eindelijk het uiteindelijke startschot kunnen zijn voor augmented reality via een bril waarbij deze informatie dan automatisch zou gescand en getoond kunnen worden in je blikveld?

Hierdoor wordt vanaf nu elk (offline) product ook een potentiële (online) mediadrager.








Hoe kunnen wij u helpen?