Google stopt met Glass Enterprise, maar de AR-dromen van grote techbedrijven leven voort

 Google Glass wekte nieuwsgierigheid op, maar geen brede acceptatie - toch weerhoudt dit Google en haar concurrenten er niet van om andere augmented reality (AR) en virtual reality (VR) producten te ontwikkelen.

Na een periode van tien jaar is het einde gekomen voor Google Glass, met de aankondiging deze week dat het techbedrijf de zakelijke versie van de AR-bril zal stopzetten.

De verkoop van Google Glass Enterprise is vanaf woensdag stopgezet, hoewel de ondersteuning nog zes maanden zal doorgaan, volgens een bedrijfsaankondiging.

"Na 15 september 2023 kunt u het Glass Enterprise Edition-apparaat en bestaande software blijven gebruiken. Er zijn geen software-updates van Google gepland," aldus Google in een FAQ.


Het bedrijf zei dat kapotte apparaten kunnen worden vervangen via het bestaande proces - waarbij gebruikers contact opnemen met hun distributeurs of wederverkopers om een vervangingsverzoek in te dienen - tot 15 september.

Google merkte op dat derde partijen verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van hun apps en dat er geen verdere software-updates van Google zijn gepland. Systeemafbeeldingen blijven echter beschikbaar op de systeemafbeeldingenpagina, tot ten minste 1 april 2024.

Google Glass kreeg nooit veel tractie onder gebruikers

Ondanks dat het veel nieuwsgierigheid en publiciteit opwekte, kreeg Glass - waarvan de eerste consumentenversie in 2012 werd aangekondigd - te maken met moeilijkheden om algemene acceptatie te krijgen, deels vanwege een ontwerp dat het meer op een gadget dan een modeaccessoire liet lijken. Bovendien droeg het vermogen van het apparaat om foto's te maken en video's vast te leggen zonder medeweten van anderen bij aan het gebrek aan populariteit.

Google Glass werd grotendeels stopgezet voor niet-zakelijke gebruikers in 2015, waarna het bedrijf zich richtte op het verkennen van het potentieel van de headset voor bedrijven en ontwikkelaars.

De eerste editie van Google Glass Enterprise, geïntroduceerd in 2017, hielp een "verscheidenheid aan industrieën - van logistiek tot productie tot buitendiensten - hun werk efficiënter uit te voeren door handsfree toegang te bieden tot de informatie en tools die ze nodig hebben om hun werk te voltooien," beweerde Google. "Werknemers kunnen Glass gebruiken om checklists te raadplegen, instructies te bekijken of inspectiefoto's of -video's te versturen."

Google Glass Enterprise Edition 2, uitgebracht in 2019, zou "bedrijven verder helpen om de efficiëntie van hun werknemers te verbeteren," zei Google.

Onder andere problemen leek de prijs echter altijd hoog voor het apparaat. Hoewel de oorspronkelijke Explorer Edition, die $ 1.500 kostte, een hoog prijskaartjewas voor een product dat, zoals Google uiteindelijk toegaf, in wezen een prototype was, werd de Enterprise Edition 2 niet veel goedkoper ($ 999) en bood het niet veel meer dan de oorspronkelijke versie.

Techbedrijven blijven AR- en VR-apparaten ontwikkelen

Grote techbedrijven blijven het concept van op het hoofd gemonteerde visualisatietechnologieën nastreven, zoals slimme brillen, augmented reality-brillen, virtual reality-brillen en zelfs mixed-reality displays. Hoewel er onenigheid bestaat over hoe een bepaald apparaat te labelen, zeggen industrie-experts vaak dat VR een volledig digitale omgeving aan de gebruiker presenteert, terwijl AR digitale informatie over de echte, fysieke wereld heen legt.

Meta heeft Ray-Ban slimme brillen gelanceerd, met camera's maar zonder schermen. CEO Mark Zuckerberg heeft gesproken over een productlijn die lijkt op Google Glass, en door het bedrijf in 2021 om te dopen tot Meta, liet hij zien dat hij groot inzette op virtual reality en de apparatuur die de technologie vereist.

Apple bereidt een VR-headset voor die de mogelijkheid heeft om naar buiten gerichte camera's te gebruiken om de externe omgeving te tonen, vergelijkbaar met een transparante lens.

Microsoft heeft HoloLens, een eigen augmented reality-bril voor bedrijven. (Het bedrijf heeft echter onlangs een deel van het team dat eraan werkte ontslagen.)

Hoewel Google Glass is stopgezet, betekent dit niet dat het bedrijf zijn streven naar augmented reality heeft opgegeven. Terwijl sommige commentatoren stellen dat Google Glass niet als echte AR moet worden beschouwd omdat het slechts basisinformatie weergaf, toonde Google in juni vorig jaar een ander type slimme bril, die realtime spraakvertaling en transcriptie mogelijk maakt, en zei dat het zou doorgaan met het testen van prototypes van augmented reality-brillen in het openbaar.

Hoe kunnen wij u helpen?