We zeiden het al in ons trendrapport van 2020 en dat doen we nu weer: omnichannelmarketing is booming. Bij deze marketingstrategie gebruiken ondernemingen alle kanalen om een groter doelpubliek te bereiken via touchpoints. De consument staat met andere woorden centraal.
Aan de hand van touchpoints komen klanten in contact met jouw product of bedrijf, zowel in de winkel, als thuis in de zetel. Zo kan je bijvoorbeeld een advertentie zien via Facebook, omdat je zojuist meer informatie hebt opgezocht over dat of een gerelateerd product. Hoe meer platformen je inzet, hoe meer mensen jouw onderneming zal bereiken. Zet je daarnaast actief in op de juiste touchpoints en benader je jouw doelgroep op het juiste moment met de juiste content? Dan is jouw marketingstrategie on point en maak je klanten van je bezoekers of volgers.
Hoe zet je omnichannelmarketing in voor jouw bedrijf?
Wij maken je graag wegwijs in de wereld van omnichannelmarketing. Wanneer je omnichannelmarketing gebruikt, stromen de bezoekersaantallen in no time binnen.
Wie is jouw klant?
Sinds de komst van het internet is ons koopgedrag enorm veranderd. Consumenten zoeken tegenwoordig veel meer informatie online op alvorens ze een besluit nemen. De zoekopdrachten verwijzen naar honderd-en-een kanalen die hieraan bijdragen. Als ondernemer is het belangrijk om te weten dat deze omni-kanalen dagelijks worden gebruikt door consumenten. Zo koopt een klant na zijn online zoeksessie het product aan in de webshop, maar wordt het product in kwestie wel afgehaald in de winkel.
In een omnichannelstrategie staat de consument en zijn behoeften centraal. Jouw onderneming moet dus een optimale bediening creëren zodat de consument zijn weg vindt naar jouw onderneming. Voor jou is het dus van groot belang om jouw doelgroep zo goed mogelijk te analyseren en zijn behoeften te kennen.
Doe aan customer journey mapping
Customer wat? De customer journey is de reis die de klant maakt vanaf het ontstaan van de behoefte naar een product tot de aankoop en service na aankoop. Met andere woorden: een 'map' met de reis van de klant, vanaf het moment dat die jouw bedrijf, merk of product leert kennen tot aan het moment van de aankoop. In dat proces komt de klant op verschillende momenten en plaatsen in contact met jouw bedrijf, merk of product; dit noemen we touchpoints.
Ook dit kan je analyseren en verbeteren. Al snel leer je welke touchpoints en kanalen ontbreken en in welk aankoopproces de consument zich bevindt. Door alle diensten van dit proces aan te bieden draag je bij aan de voldoening van de klant én zal deze minder snel naar de concurrent overstappen. Twee vliegen in één klap dus.
Creëer de ultieme consumentenbeleving
De uitstraling van de winkel moet worden overbracht naar de online kanalen. Enkel een product of dienst aanbieden is duidelijk niet meer aan de orde. De consument wil genieten van een beleving. Maak een responsive website en zorg ervoor dat jouw webshop dezelfde uitstraling heeft als jouw fysieke winkel. De klant wil online net zo geholpen worden als in het echt. Speel hierop in door online een even kwalitatieve klantenservice en bereikbaarheid aan te bieden.
Laat online en offline platformen elkaar versterken
Nu je weet hoe je een ultieme consumentenbeleving kan creëren via diverse platformen, is het belangrijk om jouw fysieke en online winkel met elkaar te laten samensmelten. Voeg de functie 'ophalen in de winkel' toe bij een webshop bestelling of plaats een kiosk in je fysieke winkel waar klanten een product kunnen reserveren. Of inschrijven voor de nieuwsbrief gaat natuurlijk ook.
Integreer een ERP- en CRM systeem
Door het ERP- en CRM systeem aan elkaar te koppelen, kun je exact het behoeftepatroon van de consument analyseren. Jouw klantengegevens staan nu gecentraliseerd in één systeem. Je kunt hierop inspelen door de klantgegevens te koppelen aan unieke promoties. Heeft een potentiële klant een winkelmandje leeg achtergelaten? Dan kan je die klant een e-mail sturen met een kortlopende kortingscode om ervoor te zorgen dat hij of zij het winkelmandje afrekent.
Daarnaast worden alle bedrijfsprocessen bijgehouden en gesynchroniseerd over verschillende verkoopkanalen. Communiceren op microniveau kan ook met dit gekoppeld systeem.
Conclusie: is omnichannelmarketing iets voor jou?
Wij durven het antwoord zelfs verbreden: omnichannelmarketing werkt voor elke (startende) ondernemer. Staar je niet blind met het zoveelste advies hoe je meer bereik creëert op jouw sociale media platform, maar ga resoluut voor een volledige klantenbeleving. Succes gegarandeerd.