Studenten kennen Humo (bijna) alleen nog van grappige filmpjes online


Jawel, ik lees nog elke dag een papieren krant. 49 jaar oud, communicatiewetenschappen gestudeerd, mijn carrière gestart als freelance journalist bij Het Belang van Limburg,... Dat zal mijn 'ouderwetse' gedrag wel verklaren.
Maar hoeveel mensen nemen, zoals mij, nog elke dag de gedrukte versie van hun Belangske, Het Nieuwsblad, De Morgen, De Standaard of Het Laatste Nieuws vast? In mijn gezin ben ik zowat de enige die dat élke dag doet. Mijn vrouw leest hem dikwijls, mijn 19-jarige zoon soms. 

Ik herinner me nog hoe ik eind jaren '80 communicatiewetenschappen ging studeren. Humo hoorde er in die tijd als student gewoon bij.
Mijn zoon heeft zijn eerste jaar hoger onderwijs achter de rug. Humo kent hij eigenlijk alleen van grappige filmpjes op Facebook.

Kortom, gedrukte media staan (serieus) onder druk. Het lezerspubliek van geprinte dag-, week- en maandpublicaties slinkt jaar na jaar. Alle uitgeverijen maakten wel de omslag naar die nieuwe digitale realiteit, halen steeds meer bezoekers met hun websites, maar worstelen met het juiste businessmodel online. Informatie gratis ter beschikking blijven stellen en inkomsten genereren via betalende banners? Of (deels) werken met content, die enkel beschikbaar is voor betalende lezers? Met het risico dat het aantal bezoekers op die websites daalt? En dat de aantrekkingskracht van je site op adverteerders daalt?

Elke adverteerder is àltijd op zoek naar een zo groot mogelijke zichtbaarheid! Doel: zo snel, zo goed en zo efficiënt mogelijk gevonden worden. Meer dan twintig professionele jaren bij uitgeverijen van gratis verspreide vaktijdschriften leren mij dat dit steeds moeilijker lukt via de printversie van kranten, magazines en zeker ook die gecontroleerd verdeelde B2B-vakmagazines. Altijd gericht aan bedrijfsleiders en 'decision makers' in specifieke sectoren, die dikwijls echter amper tijd hebben om er in te bladeren of te lezen.
Snel belanden ze in de wachtzalen van die bedrijven, in de veronderstelling dat bezoekers ze daar wel eens zullen inkijken. Maar ook in die wachtzetels is 'online' al geruime tijd koning. In afwachting van de komst van de gastvrouw of -heer bekijken en beantwoorden we op de smartphone liever nog snel enkele e-mails, of surfen we even naar de bedrijfswebsite of het profiel van onze gesprekspartner op LinkedIn, Facebook of andere sociale media.

In medialand is content king! Vroeger, nu, morgen, altijd! Maar die content behaalt vandaag online gewoon veel betere resultaten dan in gedrukte media. En dikwijls tegen veel interessantere tarieven dan die de printmedia nog altijd hanteren.

Hoe kunnen wij u helpen?