Online business is booming, ook in België



Tijdens de Coronapandemie ontstaan er tal van nieuwe tendenzen. Vooral online bestellingen zitten in de lift. Niet alleen op vlak van online shopping, maar ook de maaltijdbezorgers krijgen de vraag niet bijgehouden.

Vandaag besteld, misschien volgende week in huis


In jouw mailbox zit er vast een e-mail van een webshop die laat weten dat de levertermijnen iets langer zijn dan normaal. "Vandaag besteld, morgen in huis" is niet meer. Nu de meerderheid van de wereldbevolking thuis zit, wordt er meer dan ooit online besteld. Webshops en magazijnen draaien overuren. Bij Amazon werven ze 100 000 werknemers aan om deze piek in online shoppen op te vangen. Ook Belgische bedrijven moeten ervoor zorgen dat zij hun aanbod online hebben staan. Laat het publiek weten dat je een webshop hebt en breidt deze eventueel uit.

We eten vanavond thuis


In deze periode kunnen we slechts dromen van een etentje op restaurant of een gezellig avondje uit met de vrienden. Elke avond je eigen potje koken gaat op den duur vervelen, waardoor afhaal- en bezorgservices heel populair zijn. Om de enorme vraag naar bezorgmaaltijden bij te houden, is er extra mankracht nodig. Domino's Pizza werft om die reden 10 000 nieuwe werknemers aan. Belgische Horeca-gelegenheden moeten ook op deze kar springen. Ter plaatse eten is uitgesloten, maar bied afhaal-of bezorgmaaltijden aan. Veel concullega's zijn hiermee al aan de slag gegaan.

Enkele tips

  • Bekijk wat haalbaar is binnen jouw keuken en met jouw personeel.
  • Kies voor afhaalservice, want dit is gemakkelijker dan maaltijden gaan bezorgen.
  • Hou je aan de hygiënemaatregelen.
  • Werk op bestelling, zodat je verspilling vermijdt.
  • Communiceer over alles:
    • welke service je biedt;
    • welke maaltijden besteld kunnen worden;
    • welke afspraken je hanteert voor de afhaling door klanten
    • hoe jij de social distancing maatregelen respecteert
De Coronacrisis zal in elk bedrijf zijn sporen na laten. Het dwingt alle ondernemers om flexibel te reageren op de veranderingen in de maatschappij. Door aandacht te hebben voor de trends, kan je op opportuniteiten stoten voor jouw bedrijf.

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste trends? Check UP-TO-DATE Today.


Hoe kunnen wij u helpen?