WhatsApp: je bedrijf altijd binnen handbereik van je klanten


Het IMEC Digimeter-onderzoek van Vlaanderen bracht enkele relevante feiten aan het licht. In dit artikel zoomen we in op twee cijfers die onze aandacht trokken:
  1. 81 procent van de Vlamingen bezit een smartphone
  2. Het gebruik van WhatsApp is met 10 procent gestegen t.o.v. het jaar voordien
Het bezit van een smartphone is vandaag de dag vanzelfsprekend. Het is jouw communicatie, navigatie, informatie en identificatie. 99 procent kans dat je deze ook altijd op zak hebt.

Daarnaast is WhatsApp een app die heel gebruiksvriendelijk is en het populairst bij 35-plussers. Deze social messaging-app heeft zelfs Facebook Messenger ingehaald. Tegelijkertijd wordt deze app dagelijks gebruikt. Conclusie: je klanten zijn fervente smartphone-gebruikers en ze zijn gemakkelijk bereikbaar via WhatsApp.

Wat betekent dit voor jouw onderneming?

We zouden UP-TO-DATE niet zijn, als we hier geen antwoord op hadden. WhatsApp lanceerde onlangs WhatsApp Business, een perfecte applicatie om in te spelen op deze trend, vooral voor kleine tot middelgrote bedrijven.

What’s up, WhatsApp Business?

In WhatsApp Business creëer je een bedrijfsaccount, waardoor je deze app kan inzetten in je professionele communicatie. Een unieke kans om in de smartphone van je klanten te belanden! Naast de gekende WhatsApp-functies, krijg je als bedrijf nét dat tikkeltje extra.

Massacommunicatie Snelle antwoorden Statistieken Ongelezen/gelezen Autoreply Pushmeldingen Marketing Video’s Eén-op-één-communicatie Foto’s Content

Al deze functionaliteiten zullen nuttig blijken bij de inzet van WhatsApp Business als marketingmedium, lees vooral verder ;-).

Bouw en versterk de relatie met klanten door Whatsapp Business in te zetten binnen één of meer van deze drie domeinen:

1. Klantenservice

Geef klanten de mogelijkheid om hun vraag via een WhatsApp-berichtje te stellen. Deze laagdrempelige service maakt dat klanten ook buiten de kantooruren contact kunnen opnemen. Hier komt autoreply van pas. Je kan een automatisch antwoord instellen, waardoor de klant zich gehoord voelt en weet wanneer hij een antwoord kan verwachten.
Daarenboven worden vaak dezelfde vragen gesteld, vandaar het ontstaan van FAQ’s; ook binnen WhatsApp werd hierop geanticipeerd. Je kan een aantal snelle antwoorden instellen. Dit zijn antwoorden die je geeft op vaak gestelde vragen en dus als het ware voorgeprogrammeerd kunnen worden. Vergeet ook niet dat je visueel kan antwoorden door een video of foto te sturen. Je klant zal deze één-op-één-communicatie waarderen, want het voelt als persoonlijke service.
HelloFresh gebruikt trouwens deze service als kookhulp voor zijn klanten.

2. Sharing van content en nieuws



Jouw bedrijf maakt boeiende nieuwsberichten en deelt leuke content via de website, Facebook en andere media. Zo hoort het, maar klanten dienen op je pagina te belanden door een specifieke zoektocht of door toevallig scrollen op hun sociale media.

Wanneer je content en nieuws deelt via WhatsApp, komt je bericht binnen als pushmelding. Een pushmelding of -notificatie is de melding die je krijgt wanneer je een SMS-, WhatsApp- of Messenger- bericht ontvangt. Reden genoeg om even WhatsApp te checken. Jouw bedrijf pusht zich op deze manier actief het leven binnen van de klanten.

Binnen dit domein fungeert WhatsApp als een massacommunicatie-medium: Je kan je bericht delen met al je contacten of met een bepaalde groep. Van al je verstuurde berichten kan je statistieken oproepen: hoeveel berichten zijn (on)gelezen? Op basis van deze data, kan je je berichten steeds beter afstemmen op je doelgroep.

Kwaliteitskrant De Morgen maakt het via deze weg gemakkelijk voor studenten en komt tegemoet aan de FOMO (Fear of missing out).

3. Interactie

WhatsApp Business kan ook ingezet worden om interactie van klanten te stimuleren. Denk hierbij aan een wedstrijd, uitdaging of campagne. Stem je actie volledig af op de functionaliteiten van WhatsApp. Absolut Vodka toont hoe succesvol zo’n promocampagne voor een nieuw product kan zijn. Straffe marketing! Laat dit een bron van inspiratie zijn voor jouw marketingstrategie via WhatsApp.

Samengevat: WhatsApp Business is een must-have voor je bedrijf. Bereik je klanten rechtstreeks en verlaag de drempel naar je bedrijf. Meer nog: zorg dat jouw bedrijf in hun broekzak zit, overal waar ze gaan!

Hoe kunnen wij u helpen?