3 stappen waarin influencers het succes van je bedrijf vergroten


Reclame is een sterk beïnvloedingsmiddel. Met memorabele slogans en catchy deuntjes, proberen verschillende merken het dagelijks leven van potentiële klanten binnen te dringen. Sommige advertenties zijn episch, terwijl anderen niet eens opgemerkt worden. Er zijn tal van opties om te adverteren, elk met zijn eigen voor- en nadelen om de merkbekendheid te vergroten en het publiek te overtuigen om het product te kopen. De huidige trend binnen marketing is het inzetten van influencers.

Het gebruik van influencers en hun invloed blijkt een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Zeker nu mensen actief advertenties ontwijken, terwijl influencers zeer bewust gevolgd worden. Het leunt op het principe van mond-tot-mondreclame, de sterkste reclamevorm:

Mensen vertrouwen mensen, geen bedrijven

Hoog tijd om uit te zoeken hoe een influencer kan meebouwen aan het succes van jouw bedrijf.

Een influencer vinden voor jouw bedrijf 


Influencers zijn actief op één of meerdere media: Instagram, Twitter, YouTube, hun eigen blogsite of zelfs in magazines. Zij hebben op dit medium hun eigen community: een groot aantal gelijkgestemden qua levensstijl/interesses, die de influencer als een rolmodel zien. Hoe meer volgers, hoe groter het bereik van hun content. Bepaal het doel van jouw campagne en ga op zoek naar the right influencer for the job.

Pauline Grossen is een travel- en fashionblogger. Ze heeft 106.000 volgers op Instagram. 


Enzo Knol is een Nederlandse vlogger met 2,26 miljoen YouTube-abonnees en 1,6 miljoen volgers op Instagram. 

Stap 1: Match made in business


Een influencer wordt ambassadeur van jouw merk. Een random celebrity kiezen is minder effectief dan een influencer die aansluit bij de identiteit van je merk. Deze match is belangrijk om twee redenen:

  1. Het bereik: de boodschap komt rechtstreeks bij jouw consumenten terecht. Dit maakt de impact van je campagne succesvoller. Geen wijdverspreide reclameboodschap, maar een subtiele en héél gerichte advertentie. Op het Instagramaccount van Ragnar de kat, waar je de avonturen van deze allerschattigste Britse korthaar kan volgen, tref je een community van catlovers aan. Meer nog, deze volgers houden niet enkel van katten, ze hebben zelf een kat in huis: producten zoals kattenvoeding, -verzorging en -speeltjes liggen zeker binnen hun interesse. 
  2. De geloofwaardigheid: De boodschap is authentiek. De volgers zullen dan ook sneller overtuigd raken van jouw merk. Dit is een sterke en loyale community: Ook bij gesponsorde berichten weten zij dat het product niet gepromoot zou worden, als de influencer er zelf niet achter staat.

Soms bots je zelfs op een spontane influencer. Iemand die je merk zo leuk vindt, dat hij het al vermeld heeft in een post. Durf dit te belonen: een re-post, een reactie of een gratis product zijn in dit onlinetijdperk van onschatbare waarde. Hier kan een mooie partnerschap uit groeien.

Stap 2: Is it all about the money?


Er hangt een prijskaartje aan het inzetten van een influencer. Dit is geheel afhankelijk van zijn of haar bekendheid: hier zijn categorieën in, van micro tot giga.
Een quid pro quo is logisch en kan vele vormen aannemen. Overweeg, naast een financiële vergoeding, volgende mogelijkheden:

  • Als eerste een nieuw product laten testen
  • Gratis producten opsturen
  • Inspraak bij productontwikkeling
  • Uitnodigen op exclusieve events
  • Custom made goodies van jouw merk
  • … The sky is the limit, wees creatief!

Indien stap 1 succesvol was, zal je gemakkelijk kunnen onderhandelen over jullie samenwerking.

Stap 3: Let’s talk about us


Het doel dat jouw bedrijf voor ogen heeft, moet ingelost worden door deze campagne. Dit is gelukkig geen onenightstand, maar een langetermijnrelatie met de uitverkoren influencer. Een engagement aangaan van minimum één jaar is aanbevolen. Bij de start van de samenwerking meet je alle belangrijke variabelen, waarop er een stijging verwacht wordt. Enkele voorbeelden:

  • Aantal websitebezoekers per dag
  • Aantal likes/volgers op social-mediakanalen
  • Verkoopcijfers van gepromote producten
  • Naamsbekendheid

Bespreek de verwachtingen en resultaten van jullie samenwerking en documenteer ze. Zo kun je steeds opvolgen wat de opbrengst is van de campagne.


Stem je doelen goed af op influencer-marketing. Het is een ideale tool om je naamsbekendheid te vergroten. Indien je verkoopcijfers stijgen, is dat mooi meegenomen, maar het mag niet het hoofddoel zijn.


Spring vandaag nog op de influencerstrein. Deze volwaardige marketingdiscipline is geen tijdelijk fenomeen. Het is een efficiënte tool die je naamsbekendheid helpt vergroten, omdat er zeer gericht en authentiek gecommuniceerd wordt naar je doelgroep.


Blijf UP-TO-DATE via: 
   

Hoe kunnen wij u helpen?