De 7 Instagramtrends van het moment


Vandaag gaan we scrollend door het leven: we spenderen elk vrij moment met en op onze smartphone. Instagram is een van de meestgebruikte apps van het moment. Instagram laat ons alle leuke momenten van onze vrienden beschouwen, maar ook influencers en bedrijven nestelen zich in onze feed. Deze toffe social media-app laat ons meesurfen op de laatste hypes van fashion, food, reizen… Er ontwikkelen zich steeds nieuwe trends, waar Instagram dan weer handig op inspeelt. Ook als ondernemer dien je er de nodige kaas van gegeten te hebben. Heb jij de volgende Instagramtrends al gespot?

#1 Time to story... Insta story

Verticaal scrollen is zo passé, horizontaal swipen, dat is pas in! In de stories zie je namelijk de meest onvergetelijke ogenblikjes de revue passeren. Ook stelen de door jou gevolgde merken er de show en tussendoor snoepen nog enkele advertenties jouw aandacht af. Hoe dan ook, alles wat je ziet blijft even hangen in je gedachten: een gouden kans voor bedrijven. Deel een exclusieve blik achter de schermen met de Instagram Stories. Toon je volgers waar je mee bezig bent: afspraken met klanten, een pas binnengekomen levering of een deelname aan een evenement. Je volgers zijn oprecht geïnteresseerd in jouw avonturen en jij kan hen meenemen in jouw wereld.

#2 Op ontdekkingsreis


Durf jij ook al eens op dat vergrootglas te drukken om te zien wat erachter schuilt? Je bent niet de enige! Regelmatig ontdekken we dit spannend kantje van Instagram en we blijven er allemaal net iets langer in hangen dan gepland. Hoe kan het ook anders? De ene na de andere video wordt automatisch voor je afgespeeld. Je kan vandaag niet alleen naar mensen zoeken, maar ook op hashtags.

Gebruik hashtags om ook op te duiken op de Instagram van niet-volgers

Gebruik hashtags die omschrijven waar de foto om draait, maar tegelijkertijd ook de ruimte bieden om jouw post toevallig tegen te komen. Combineer daarom algemene hashtags, zoals #mode, #tuin, #koken … met meer concrete hashtags van je merk zelf, zoals bijvoorbeeld #ikea, #belisol of #ford. Zo komen je volgers sneller op je pad en zullen ze ook je eigen hashtags beginnen volgen. 

#3 Wees jezelf, echt jezelf 


Na alle Slumbers, Hudsons, Valencias, Junos en noem maar op, komen we tot de vaststelling: puur is ook mooi, puur is authentiek. De meer dan 259 miljoen posts met #nofilter zijn een mooi bewijs hiervan. Ook jouw bedrijf dient authentiek te zijn. Photoshop mag nog steeds, maar keep it real. Fake wordt heel snel herkend en levert weinig op. De wereld zoals het is, ook op Instagram. Dit geldt ook voor bedrijven: deel echte verhalen en echte beelden, in plaats van overdreven en onrealistische foto's. 


#4 Insta Shop


Onze favoriete merken willen ons het leven zo gemakkelijk mogelijk maken en voorzien meteen een manier om ons direct naar hun webshop te leiden. Zowel via hun eigen posts en advertenties als via influencers. De producttags doen hun werk, want: “ooooh… dat zijn coole schoenen, die wil ik ook! Waar kan ik deze schoenen kopen?” Even de producttag aanraken en je uitverkoren paar zit al in je winkelmandje, enkel nog de juiste maat selecteren… (Of weten ze dit al?) Wie zei dat aanraken niet mag? Instagram is niet enkel om te kijken.

Zijn jouw producten of diensten hier geschikt voor? Gegarandeerd. Je kan het binnen je eigen Instagram Stories zeker inzetten, maar één of meerdere influencers onder de arm nemen, kan nog meer positieve gevolgen hebben. Deze influencers dienen een match te zijn met je merk, zodat je ook kan rekenen op een grote return-on-investment. Jouw investering kan in dit geval een gratis product voor de influencer zijn, maar als er een aanzienlijk aantal volgers aan vast hangt, zal je met meer over de brug moeten komen.

#5 Interactief


Een poll, een graadmeter, een vraag, je kan zeer interactief zijn in je stories op Instagram. Dit geeft een extra dimensie aan je foto. Voor bedrijven zijn deze interactieve stickers een godsgeschenk, want je genereert meteen meer aandacht voor je merk. Een interactie is trouwens de eerste stap richting conversie. Bied daarom ook steeds een swipe aan naar jouw website/webshop. Denk maar eens aan al die posts in de Instagramfeed waar staat “link in bio”, waardoor volgers eerst een hindernissenparcours moeten volgen naar je Instagrampagina en vervolgens die bewuste link zoeken. Een hele omweg ten opzichte van even swipen tijdens een story. Easy is key.

Heb je ook al de chat-sticker opgemerkt? Een gloednieuwe functie binnen Instagram, waardoor er een groepschat gestart kan worden. Geen eenzijdige communicatie, maar een two-way street waarin je rechtstreeks met je volgers in contact treedt.

#6 The influencer next door


Influencers zijn niet meer weg te denken op Instagram, maar we hebben minder aandacht voor de ver-van-mijn-bed-levensstijlen. De influencers, waar we vandaag de dag oog voor hebben: daar herkennen we onszelf in, onze levensstijl. The Kardashians en andere celebrities worden steeds minder relevant. We willen rolmodellen waar we ons aan kunnen spiegelen. Het is dan ook zeker dat influencer worden niet gemakkelijk is. Het is keihard werken en jezelf trouw blijven. Dat beroemd worden of geld verdienen via Instagram niet voor iedereen weggelegd is, bewezen de Factcheckers van één. Al kan één voetbaltrucje al viraal gaan op Instagram. Heb je een bekende Vlaming of iemand met veel volgers op sociale media in je klantenbestand? Bevraag dan eens naar de mogelijkheden om diegene als influencer voor jouw bedrijf in te zetten. Een influencer kan je tegenwoordig vergelijken met mond-tot-mondreclame, een zeer krachtig medium en waardevol voor jouw merk.

#7 IGTV


Video’s waren al mogelijk op Instagram, maar zoals je in de stories kon zien, waren dit fragmenten van slechts 15 seconden. IGTV brengt hier verandering in, want je video’s kunnen 10 minuten lang zijn. Ook hier maakt Instagram het gemakkelijk en lijnt het sociale medium achtereenvolgend video’s op die met jouw interesses te maken hebben. Als bedrijf is het zeker een meerwaarde om zelf video’s te maken en via IGTV te verspreiden. Een kijkje achter de schermen, een nieuwe winkel, een nieuw product, het magazijn, zoveel opties om jouw merk te showen. In tegenstelling tot andere media dienen hier je video’s verticaal gefilmd te zijn. Geen gedraai met het scherm om een video te bekijken voor gebruikers van Instagram. Smart move? Zeker! Het leven van je gebruikers gemakkelijker maken en hen zo langer actief houden op de app, een droom voor adverteerders.

Instagram biedt je binnen IGTV ook de optie om perfect op te volgen hoeveel personen je video bekijken, maar ook op welk moment kijkers misschien afhaken. Interessante informatie voor je marketingstrategie.

Al deze trends kunnen een meerwaarde zijn voor het Instagramaccount van jouw bedrijf. Het is een laagdrempelig medium met eindeloos veel mogelijkheden om je publiek te bereiken. Maak gebruik van al deze trends en voor je het weet, kan een kleine investering een grote opbrengst voor je bedrijf betekenen. Bedenk vandaag nog een Instagramstrategie voor jouw bedrijf:

  • Kies je hashtags
  • Kies een huisstijl voor je Instagram-posts
  • Bekijk je agenda en leg de momenten vast waarop foto’s genomen moeten worden
  • Toon je producten/diensten
  • Volg de accounts van je concurrenten
  • Laat werknemers je Instagramaccount overnemen
  • Bedenk leuke acties/wedstrijden
  • Benader mogelijke influencers, die aansluiten op jouw imago
  • Maak je eigen foto’s en video’s

Blijf UP-TO-DATE via: 
   

Hoe kunnen wij u helpen?