De groei van online marketing door de jaren heen


Online marketing is vandaag voor velen onbekend terrein. Toch is deze manier van reclame maken niet meer weg te denken. Je bereikt er meer mensen mee dan ooit tevoren! Ben je nog niet overtuigd? Wij bieden jou inzicht in de evolutie van online marketing.

Vandaag lijken sociale media vanzelfsprekend, maar in een niet zo ver verleden was er nog geen sprake van Facebook-advertenties of een hip platform als Instagram. Reclame op een specifiek doelpubliek richten leek slechts een verre droom toen Amerikaanse marketeers in 1993 de eerste reclamebanner verkochten. De evolutie die de online marketing in relatief korte tijd onderging, maakt duidelijk waarom het als bedrijf zo belangrijk is om met sociale media aan de slag te gaan.



De eerste mijlpaal voor online marketing was de e-mail, die eigenlijk gewoon ouder is dan het internet zelf. De eerste spam-mail, werd al in 1978 verzonden. Diensten als Microsoft Outlook (1992), Hotmail (1996) en Yahoo (1997) brachten e-mail dichter bij de mensen en dat was natuurlijk ook koren op de molen van online marketeers, die plotsklaps een veel groter publiek konden bereiken. In 2004 kwam daar ook nog Google bij. Vandaag worden meer dan 122 miljard (!) e-mails per uur verstuurd. Het spreekt dan ook voor zich hoe groot het potentiële bereik is voor marketeers en dat het kanaal nog steeds relevant is.

Van offline naar online adverteren 

Tot enkele jaren geleden beperkten advertenties zich tot de printmedia, waar je al snel enkele duizenden euro's betaalde voor één advertentie, afhankelijk van het aantal lezers, de periode en het aantal oplages. Hier spreken we over een éénmalige advertentie, zonder duidelijke resultaten. Wie heeft je advertentie gezien, gelezen en wie heeft dankzij jouw advertentie actie ondernomen? Dat was tot voor kort een groot vraagteken. Vandaag is het gelukkig een stuk gemakkelijker - en goedkoper - om je doelpubliek te bereiken, dankzij online adverteren. 

De komst van online adverteren maakte reclame voeren erg toegankelijk voor kleinere bedrijven die niet over gigantische budgetten beschikken. Het potentiële bereik werd plots enorm, want wie heeft er tegenwoordig niet minstens één socialmediaprofiel? 

Adverteren was nog nooit zo gemakkelijk 

Online adverteren is vandaag de dag niet meer weg te denken. We adverteren via Google, Facebook en andere sociale media. Online adverteren is ontstaan als een nieuwe vorm van reclame, waarbij je Google betaalt om een banner te tonen op een gerelateerde website. Als je bijvoorbeeld aanbieder bent van fruit, zal jouw advertentie getoond worden op een fruitveilingssite, en niet op die van de plaatselijke frituur. 

Adverteren via Google

Een toegankelijker internet midden jaren 90 effende het pad voor de eerste grote online retailers, zoals Amazon, Pizza Hut of online veilingsite eBay. Online betalen werd vervolgens veiliger en betrouwbaarder gemaakt dankzij officiële betaalinstanties als Mastercard, Visa … of alternatieven als Paypal die op de onlinetrein sprongen. Ook de opkomst van internetbankieren rond de eeuwwisseling zorgde ervoor dat onlinemarketeers hun pijlen op een gigantisch publiek konden richten. Dé speler die niet alleen het internet, maar ook online marketing voor altijd veranderde, is uiteraard Google. Het bedrijfje dat in 1998 door twee studenten opgericht werd, bepaalt de spelregels wanneer het over online adverteren gaat.




Vóór Google adverteerden bedrijven er maar op los, zonder een echt systeem. Om als bedrijf relevant te zijn werd het met de jaren steeds moeilijker om niet via Google te adverteren, dat op ongeziene schaal gebruikersgegevens ging verzamelen. Die kon de internetreus dan weer koppelen aan advertenties, gelinkt aan gerelateerde zoekresultaten. Zo werd Google het uitgangspunt van het internetgebruik, ook voor onlinemarketeers.

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe auto, zal je via verschillende kanalen bestookt worden met advertenties van zoekertjessites, tweedehandssites en websites van autoverdelers. Waarom? Omdat Google deze gegevens ter beschikking heeft en bedrijven er volop gebruik van maken.

In 2000 lanceerde Google haar advertentiesysteem Google Adwords. Met een tagsysteem werd het mogelijk om zoekresultaten te koppelen aan gerelateerde advertenties. Uiteindelijk konden adverteerders dan betalen per klik. Ondernemingen die aan online marketing wilden doen, bouwen hun websites en advertenties zoals Google het voor ogen heeft. Een hoge positie in de zoekresultaten is dé weg naar nieuwe klanten en dus stevige groei.

Social media advertenties 

De laatste tien jaar zijn het vooral de sociale media die de manier van adverteren veranderd hebben. Reclame maken is er veelzijdig en kosteneffectief. Dat maakte het ook erg toegankelijk voor kleinere bedrijven die niet over gigantische budgetten beschikken. Het potentiële bereik werd plots enorm, want wie heeft er tegenwoordig niet minstens één socialemediaprofiel? Maar er valt voor adverteerders veel meer te winnen dan extra bezoekersverkeer naar hun website. Facebook of Instagram creëren een luchtige omgeving. Gebruikers vertoeven er niet met de verwachting om het doelwit te worden van adverteerders, maar tegelijk volgen ze er wel de merken of bekende personen waar ze fan van zijn. De drempel om dan in te gaan op gerelateerde advertenties wordt plots veel kleiner. Dat komt ook omdat sociale media een bijzonder grote troef hebben: ze zijn interactief. Conversatie is de sleutel.

Merken en bedrijven laten er hun stem horen om het imago dat ze willen uitstralen te versterken. Bovendien is het voor hen mogelijk om authentieke connecties te smeden met hun fans en volgers. Het gevolg is dat die fans (trouwe of nieuwere klanten), bewust of onbewust, meer gaan open staan voor commerciële berichten. Adverteren op social media kan je mikken op ‘de ideale klant’. Dat maakt sociale media tot dé manier van online marketing anno 2019. 

Kortom: online adverteren heeft ervoor gezorgd dat advertenties goedkoper zijn, dat je je doelpubliek beter kunt bereiken, je kunt de resultaten zwart op wit zien, en de advertenties zijn daarbovenop in realtime aan te passen. 


Blijf UP-TO-DATE via:

Hoe kunnen wij u helpen?