Emoji: puberaal of professioneel?


Vandaag vieren we Emoji Day en dus ook het bestaan van emoji. Emoji zijn vandaag niet meer weg te denken. We gebruiken gemiddeld 6 miljard emoji in onze berichten. De emoji zijn een uitbreiding van de platte emoticons die we vroeger gebruikten om onze gevoelens te uiten of om een boodschap meer kracht te geven. 

Het ontstaan van emoji day

Op 17 juli is het World Emoji Day. Maar waarom vieren we dat op die dag? Op 17 juli 2002 kondigde Apple de Agenda-app aan, die daarom ook standaard op 17 juli staat. De makers van andere besturingssystemen namen die gewoonte over en gebruikten dan ook die datum bij het creëren van de agenda-emoji. Daarom vieren we op 17 juli een internationale Emoji Day.

De evolutie van emoji 

De eerste emoticons werden in 1982 bedacht door Scott Fahlman. Het idee was een groot succes. Emoji volgden eind jaren ’90, vanuit Japan. Zij werden pas echt populair toen ze door Apple op de iPhone werden gebruikt; hun grote doorbraak kwam toen Unicode het mogelijk maakte om emoji wereldwijd op allerlei apparaten volgens dezelfde standaarden te gebruiken (dat wil zeggen, als jij een hartje verstuurt krijgt de ontvanger ook altijd een hartje te zien).



De tijd van MSN en e-mail, waar we vaak tot 's avonds laat met vrienden chatten, heeft het gebruik van emoji een boost gegeven. Maar het ontstaan van emoji en emoticons gaat verder terug: we gebruikten ze al toen de eerste mobiele telefoons op de markt kwamen. Jawel, zelfs op onze Nokia 3310 uitten we onze emoties met emoticons. Emoticons zijn de symbolen die je op je scherm gebruikt, zoals ;) of :-). Emoticons zijn niet hetzelfde als emoji; emoticons zijn de symbolen, emoji zijn de 3D mannetjes. Emoji zijn verpersoonlijkingen van onze emoties, weergegeven als mannetjes met herkenbare gezichtsuitdrukkingen. Emoji is ondertussen een echte taal geworden.

Momenteel bestaan er zo’n 3700 smiley’s en ruim 2800 officiële emoji.

In 2016 voegde Facebook de optie toe om, in plaats van een bericht te liken, te reageren met een gevoel of emoji. Deze toevoeging creëerde wat commotie, maar is ondertussen volledig geïntegreerd. Nu is het dus niet meer nodig om met een emoji te reageren, je kunt je gevoel of mening ook uiten door op de like-button te gaan staan en de gepaste emotie te kiezen.

Emoji vandaag 

Vandaag zijn emoji een verlengstuk van onszelf geworden. Er wordt geen bericht uitgestuurd zonder emoji. We kunnen ons gemakkelijker uitdrukken én berichten worden een heel stuk korter. Er komen ook maandelijks heel wat nieuwe emoji op de markt, zowel voor iOS als voor Android gebruikers. Speciaal voor Emoji Day lanceert Apple 59 nieuwe emoji, waaronder een flamingo, een blok boter en een blinde man! Deze zullen in de herfst beschikbaar zijn voor iOS 13.

De meest gebruikte emoji is deze: 😂

Emoji zijn zodanig populair dat er in 2017 een film over werd gemaakt: de Emoji movie. Daarnaast kan je vandaag zelf emoji maken! Deze emoji krijgen de namen "Animoji" en "Memoji". Animoji zijn geanimeerde emoji die jouw gezichtsuitdrukkingen nadoen. Daarnaast heeft Apple in iOS 12 Memoji toegevoegd, waarmee je een karakter kunt maken dat op jou lijkt. Deze opties zijn beschikbaar op de iPhone X en latere modellen. Probeer het zelf!

Emoji in zakelijke communicatie 

Zoals we eerder al zeiden: emoji zijn niet meer weg te denken. We worden er dagelijks mee geconfronteerd en gebruiken ze volop om onze gevoelens te uiten. Maar kunnen emoji een meerwaarde bieden in de zakelijke communicatie van een bedrijf? En hoe pak je dat dan best aan?

Emoji maken de boodschap persoonlijker, zorgen voor meer emotie en geven de boodschap meer kracht. Emoji zijn beelden, en beelden worden sneller opgepikt dan woorden. Daarom is het dus interessant om emoji te integreren in de communicatie van jouw bedrijf!

Emoji en social content 

Wist je dat Facebookberichten die emoji bevatten 57% meer likes en 33% meer reacties krijgen, en 33% vaker gedeeld worden? Op Instagram zijn emoji zelfs nog beter vertegenwoordigd. Maar liefst 50% van alle reacties en bijschriften bevat emoji. In totaal maakt 92% van de mensen online gebruik van emoji. Meer dan 30% gebruikt emoji zelfs meerdere keren per dag. 

Tips: volg je bedrijfscultuur, overdrijf niet en gebruik emoji als ondersteuning

Hou bij het gebruik van emoji rekening met de bedrijfscultuur. Heerst er een formele sfeer? Beperk het gebruik van emoji dan tot een minimum. 

Emoji versterken de communicatie, gebruik ze daarom als ondersteuning en niet als een alleenstaande boodschap. Let er ook op dat de emoji passen bij het bedrijf én bij het bericht! Daarnaast kunnen bepaalde emoji verschillend of verkeerd geïnterpreteerd worden. Klik hier om te kijken of de doelgroep van je bedrijf een bepaalde emoji op dezelfde manier interpreteert als jij

Nog een belangrijk punt: gebruik niet te veel emoji. Ook om misinterpretatie tegen te gaan gebruik je maximaal 2 tot 3 emoji per communicatie-uiting.

Analyseer het gedrag van je volgers

Met emoji kun je het gedrag en de gevoelens van je volgers analyseren. Niet alleen via de emoji in de reacties, maar ook in de like-balk komen soms negatieve reacties naar boven. 

Blijf UP-TO-DATE via: 
   

Hoe kunnen wij u helpen?