Voice search verandert ons zoekgedrag


Sinds woensdag is Google Assistent in België beschikbaar. Vanaf nu kun je alles aan Google vragen.

Enkele voorbeelden:


  • Hey Google, om hoe laat vertrekt de volgende trein naar Brussel in Hasselt?
  • Hey Google, wat is er vanavond op de televisie?
  • Hey Google, hoe wordt het weer in 'locatie' vanavond (of morgen, dit weekend, etc)
  • Hey Google, wie is de koning?
  • Hey Google, speel Frank Sinatra op Spotify.
  • Hey Google, doe de lichten in mijn woonkamer aan.
  • Hey Google, ik zoek een Total-tankstation in de buurt.


Enkele tips voor SIRI-gebruikers die je ook kan testen op Android:



Bekijk hier nog veel meer SIRI-spraakcommando's om een keer te testen.

Het valt op dat Google minder antwoorden zoekt dan je op de eerste pagina van de zoekmachine te zien zou krijgen. Je hebt dus minder kansen om hoog te scoren in Google. Het beste antwoord dat voldoet aan je vraag zal de regel worden. Dat wil zeggen dat ons zoekgedrag ook verandert, en dat jij als ondernemer hierop moet inspelen. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

De focus op een specifiek zoekwoord verdwijnt


Zoekwoorden die nu gebruikt worden voor een zoekopdracht, worden vervangen door natuurlijke taal. De focus van de zoekwoorden zal verschuiven van het schrijven van een landingspagina voor één zoekwoord, naar een selectie van zoekwoorden die elkaar versterken.  De semantiek tussen zoekwoorden draagt bij aan een betere vindbaarheid. We moeten dus rekening houden met de zoekwoorden, maar ook met de context en de verbinding met andere zoekwoorden.

Daarnaast zullen we minder naar een specifiek product of met één zoekwoord zoeken. We gaan in de toekomst vaker volledige vragen stellen aan onze virtuele assistent. Zorg daarom al voor een duidelijke FAQ pagina, waarin je je content vertaalt naar vragen met duidelijke antwoorden. Houd hier rekening met het zoekgedrag van je doelgroep en de formulering van je vragen.


Hoe ver gaat voice search?


Artificiële intelligentie zal uitzoeken wat een gebruiker probeert te bereiken en zal het voordeel in een bredere context zien. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar de beste plaats om pizza te eten, zal de virtuele assistent de plaats aangeven die goede reviews heeft gescoord, die dicht in de buurt is en waar jij of je vrienden al ooit hebben gegeten. Daarnaast zal het mogelijk worden om bijvoorbeeld de zaak met de beste kortingen of een deal als antwoord te krijgen. De virtuele assistent zal bij bestelling vragen of je nog extra toppings wil, de bestelling bevestigen en je vertellen hoe laat de pizza wordt bezorgd.

Bij de demonstratie van de Google Assistent tijdens Google’s I/O keynote werd duidelijk dat follow-up vragen gesteld kunnen worden, die dieper ingaan op de eerste vraag. Wanneer je bijvoorbeeld zou vragen: “Wie was de oprichter van Google?” kan je verder gaan met:“Welke studies heeft hij gevolgd?”. De Google Assistent begrijpt dat jouw tweede vraag, de follow-up vraag, verband houdt met de eerste vraag en zal hier juist op antwoorden. 

Daarom moet je je antwoorden ook in context kunnen plaatsen. Zet bijvoorbeeld altijd de beschrijving, informatie en de prijs bij een product, zodat zulke follow-up vragen binnen jouw website beantwoord kunnen worden.

Lokale vindbaarheid wordt nog belangrijker


Voor mobiele gebruikers zullen lokale spreekopdrachten een veel grotere rol gaan spelen. Er verlopen drie keer zoveel lokale zoekopdrachten via smartphones dan via desktop. Daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf of restaurant vindbaar is via Google Mijn bedrijf. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat er goede Google Reviews aanwezig zijn. Zo zou je bijvoorbeeld deze spreekopdracht kunnen uitvoeren: “Laat de best beoordeelde burgerrestaurants zien” of “Laat alle burgerrestaurants zien met een beoordeling van 4 sterren of hoger”. Hier zou de virtuele assistent dus rekening houden met de Google Reviews van verschillende burgerrestaurants.




In de toekomst zal het belang van goede reviews alleen maar toenemen. Goede Google Reviews zullen er op termijn ook voor zorgen dat je hoger komt in de zoekresultaten, omdat Google er steeds voor wil zorgen dat de zoeker het beste antwoord op een vraag eerst te zien krijgt. En een bedrijf dat vaak 5 sterren krijgt zal dan ook beter scoren dan een bedrijf dat enkel reviews van 2-3 sterren heeft. 

Speel in op micro-momenten 


Micro-momenten zijn momenten die onderverdeeld kunnen worden in de volgende vier momenten:
  • Ik wil iets weten
  • Ik wil ergens naartoe (in de buurt)
  • Ik wil iets doen
  • Ik wil iets kopen
Deze vier elementen laten een stevige groei zien op basis van het soort en aantal zoekopdrachten. Deze micro-momenten komen vooral voor wanneer iemand onderweg is of plannen wilt maken.

Denk dus goed na over welke vragen jouw klanten kunnen hebben en op welk moment, voordat je een strategie uitstippelt. Zorg dat je hen op die momenten kunt helpen met het juiste antwoord.


Wees de concurrentie voor!


Op dit moment is er nog geen manier om uit te vinden welke spreekopdrachten mensen gebruiken om op jouw website te komen. De huidige zoekopdrachten die worden gebruikt om op jouw website te komen geven mogelijk wel inzicht in hoe er ongeveer gezocht gaat worden.




Wat moet je onthouden? De focus ligt niet meer op specifieke zoekwoorden. Verschuif je aandacht naar een samenhangend geheel, context is steeds belangrijker. Content is King. Probeer antwoord te geven op verschillende vragen die bezoekers kunnen hebben en bundel ze in één sterke pagina. 



Blijf UP-TO-DATE via:

   

Hoe kunnen wij u helpen?