Zo breng je humor in een zakelijke boodschap


Op 1 april staat humor centraal: we maken grappen, we houden mensen voor de gek en we lachen. We lachen veel. Want daar houden we allemaal van. Verschillende onderzoeken hebben bewezen dat humor een belangrijke rol speelt bij het ontstaan, behouden en onderhouden van hechte (klant)relaties.

Humor mag dus niet ontbreken in jouw content. Maar wanneer is het gepast om humor te gebruiken? Komt de boodschap over? Het antwoord: met de juiste aanpak gaat jouw publiek jouw bedrijf nog liever zien. Benieuwd naar hoe je humor juist gebruikt? Lees dan zeker verder!




Humor in een zakelijke context

Er zijn veel verschillende soorten humor. Persiflages of zwarte humor zijn bijvoorbeeld niet gemakkelijk te gebruiken in zakelijke communicatie. Maar als je luistert naar Barack Obama tijdens zijn State Of The Union of Steve Jobs die de tweede iPad voorstelt, dan merk je dat deze fantastische sprekers humor gebruiken om hun boodschap kracht bij te zetten. Hun grappen nemen niet Amerika of de iPad, maar zichzelf of de context op de korrel.

Let er altijd op dat je humor niet misplaatst is. De humor moet je boodschap ondersteunen en niet zomaar een grap bevatten. Als je humoristische bedrijfsvideo, nieuwsbrief of advertentie aansluit op je doel en/of bijvoorbeeld je USP’s, geeft de humor toegevoegde waarde. Let er daarnaast op dat je humor respectvol en leuk is.

Kies de juiste onderwerpen

Tenzij je bedrijf of vereniging werkt rond religie, maatschappelijke taboes of culturele verschillen, moet je je humor niet in deze richting zoeken. Laat die onderwerpen links liggen om te vermijden dat je verkeerd begrepen wordt.

Speel in op de actualiteit

Iedereen kent de Facebookposts van Bol.com; zij spelen in op de actualiteit en koppelen hun producten aan bepaalde uitspraken, nieuwsitems of gebeurtenissen in de wereld. Dit werkt omdat zij de actualiteit volgen en de boodschappen vertalen naar hun doelgroep. Natuurlijk hebben zij een grote doelgroep en zijn ze één van de bekendste merken van België en Nederland, maar elk bedrijf kan inspelen op de actualiteit en hier intelligent en grappig mee uit de hoek komen. 

Test humoristische boodschappen! 

Als je humor gebruikt in zakelijke communicatie, dan test je je bericht best bij een deel van je doelgroep. Humor kan soms te persoonlijk zijn, waardoor de kans bestaat dat een groot deel van de doelgroep de grap niet begrijpt. Testen is de enige manier om dit te voorkomen. 

Gebruik humor, maar met mate 

Het gebruik van humor kan zijn doel voorbij schieten. Daarom is het belangrijk om je communicatie te testen en af te stemmen op je bedrijf en de doelgroep. Met de juiste aanpak kun je de relaties met je klanten of volgers versterken. Bekijk wat voor jouw bedrijf werkt en ga ervoor! 

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen? 
Volg UP-TO-DATE Today of schrijf je in voor onze nieuwsbrief! 

Hoe kunnen wij u helpen?