Meer websitebezoekers via Pinterest in 6 stappen


Pinterest is een krachtig social medium dat we al te vaak onderschatten. Om succes te hebben met Pinterest is het belangrijk dat je weet wat dit platform onderscheidt van andere social media. Er is een specifieke strategie nodig om daadwerkelijk meer websitebezoekers te krijgen via Pinterest en die strategie leggen we graag uit.

De kracht van Pinterest 

Mensen zoeken via Pinterest actief naar tips, ideeën en inspiratie in de vorm van afbeeldingen. Ze zijn op zoek naar een lekker recept, de perfecte feestoutfit of inspiratie voor hun nieuwe kantoorinrichting. Voor lifestyle-onderwerpen lijkt het een voor de hand liggende keuze, maar het werkt voor praktisch iedere categorie. Mensen zoeken op het platform bijvoorbeeld ook naar tips over bloggen, SEO-optimalisatie en boekhouden.

Van plaatjes naar websitebezoekers 

Pinterest zorgt voor meer verkeer naar websites dan bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter. Alleen Facebook zorgt voor meer bezoekers van websites of blogs. Maar bij Facebook zijn deze bezoekers enkel te bereiken via betaling, en advertenties op Facebook worden steeds duurder. Op Pinterest verloopt dit verkeer organisch (lees: gratis). Het is dus een krachtig kanaal om verkeer op je website te krijgen.

Maar als je het inzet als marketingtool, zodat consumenten je vinden, moet je het beschouwen als zoekmachine. Dan moet je dus ook een SEO-strategie toepassen.

De lange houdbaarheidsdatum van content

Een ander groot voordeel van Pinterest is dat de afbeeldingen vindbaar blijven. Ze verdwijnen niet onderaan in je tijdlijn, zoals bij Facebook en Instagram. Een paar dagen na plaatsing levert een Facebook-post nauwelijks nog iets en de gemiddelde houdbaarheid van een Tweet is achttien minuten. Ter vergelijking: de gemiddelde houdbaarheid van een pin is vier maanden. Content op Pinterest heeft dus een lang leven. Mensen bewaren afbeeldingen op hun borden, maar ze zijn ook goed vindbaar op zoekwoorden. Daardoor kan je één of zelfs twee jaar later nog steeds veel bezoekers op je website krijgen vanwege die ene pin. 

Een succesvolle Pinterest-strategie

Het doel van je strategie is zowel op Pinterest aandacht krijgen van potentiële klanten, als via Pinterest meer bezoekers naar je website trekken. Hoe maak je een strategie die zorgt voor meer kliks naar je website?

1. Bepaal je marketingdoelen

Om je succes te meten, heb je natuurlijk duidelijke doelstellingen nodig. Meestal gebruiken bedrijven Pinterest voor meer websiteverkeer, om brand awareness op te bouwen of om verkoop te stimuleren.

Bepaal eerst wat je uiteindelijke doel is en bedenk vervolgens hoe je Pinterest hiervoor kunt inzetten. Als je doelen duidelijk zijn, is het tijd om je account en website te optimaliseren voor het platform.

2. Maak je website Pinterest-vriendelijk

Zorg voor een professionele, mobile responsive website, want de meeste pinners gebruiken het platform op hun smartphone. Plaats ook regelmatig nieuwe content. Dit kun je doen in de vorm van blogs, podcasts en video’s.

Maak je website dus Pinterest vriendelijk. Dat betekent dat je verticale afbeeldingen toevoegt bij al je blogs en op al je pagina’s. Pas ook de alt-tekst aan, want deze verschijnt automatisch als pin-beschrijving als mensen een afbeelding van je website pinnen. En gebruik overtuigende titels bij je blogs. Deze verschijnen namelijk onder pins in de smart-feed.

Voeg een pin-knop toe aan je website, zodat bezoekers gemakkelijk de afbeeldingen van je website kunnen pinnen. Zodra je een blog online zet, deel je zelf ook de pin van dat artikel op Pinterest. Bovendien repin je deze pin naar je andere borden en naar groepsborden.

3. Maak een zakelijk account

Voor Pinterest-marketing heb je een zakelijk account nodig. Daarvoor kun je je bestaande profiel omzetten. Met een zakelijk account krijg je inzicht in statistieken. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke pins het goed doen, zodat je je succes kunt meten.

Verifieer daarnaast je website. Je krijgt dergelijke informatie dan ook met betrekking tot het aantal bezoekers dat doorklikt naar je website. Claim ten slotte je website, zodat Pinterest weet dat je betrouwbaar bent en het je pins vaker toont. Je kunt dan rich pins gebruiken en adverteren. 

4. Gebruik de juiste zoekwoorden

Zoekwoorden zijn het belangrijkste aspect van Pinterest. Je kunt de beste pins delen die linken naar waardevolle content, maar als niemand ze ziet, levert het niks op. Voeg dus relevante zoekwoorden toe aan je profiel én aan titels en omschrijvingen van borden en pins. Dan heb je de grootste kans dat gebruikers je vinden.

De meeste mensen gebruiken de zoekbalk om pins te vinden. Doe daarom zoekwoorden-onderzoek om te ontdekken welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze naar jouw product of dienst zoeken. De zoekbalk van Pinterest is hiervoor handig. Als je iets intypt, krijg je allerlei suggesties. Dit zijn termen waar gebruikers veel op zoeken.

5. Wees consistent

Consistentie is belangrijk in al je marketing-uitingen. Dus ook op Pinterest. Het gaat niet zozeer om wat jij interessant vindt, maar om waar je ideale klanten (mits ze een relatie hebben met jouw aanbod) naar zoeken. Maak voor hen borden aan en deel pins met content die voor hen relevant is.

6. Analyseer je resultaten

Kijk welke pins goed scoren en voor veel verkeer naar je website zorgen. Bekijk hiervoor je statistieken. Met een zakelijk account heb je toegang tot de statistieken van Pinterest zelf. Maar je kunt ook Google Analytics gebruiken.

Om dit te doen, ga je naar je Google Analytics account en klik je als volgt door de tool: acquisitie > sociaal > overzicht > Pinterest. Hier bekijk je je top 5. Denk na over wat deze pins gemeen hebben. Gaan ze over hetzelfde onderwerp? Hebben ze dezelfde look? Of gebruik je bepaalde zoekwoorden? Als je weet waarom juist deze pins goed scoren, kun je meer succesvolle pins maken. 


Blijf UP-TO-DATE via:

Hoe kunnen wij u helpen?