Touroperatoren vervangen reisgidsen door Augmented Reality


We schreven de laatste tijd al heel wat over augmented reality en de toepassingen voor verschillende sectoren. TUI test momenteel augmented reality in Palma de Mallorca, waar de toeristen zelf op pad gaan en de omgeving ontdekken. Met een AR bril krijgen ze uitleg bij gebouwen en kunstwerken, kunnen de de stad zien zoals die er in de Middeleeuwen uitzag en kunnen ze bovendien zelf gidsen. Bij de bezienswaardigheid worden informatie, foto’s, video’s en 3D-modellen via de bril getoond. Maar AR kan ook gebruikt worden in wachtrijen of in winkels, om je winkelende of wachtende klanten een extra beleving te bieden.

Apple en Google introduceerden onlangs software die het toevoegen van AR aan apps eenvoudiger maakt. Meer nog: deze AR software is al geïntegreerd in de nieuwste iPhones en smartphones. Zo kunnen gebruikers - mits wat opzoekwerk of ondersteuning - mobiel aan de slag met augmented reality.

Maar er is meer: touroperatoren kunnen klanten een bestemming tonen nog voor ze geboekt hebben. Met een app kan de persoon die een reis wilt boeken op verkenning gaan in een ander land. Door eerst de bestemming(en) te selecteren, en nadien de smartphone naar een bepaalde plaats te richten, krijgt de bezoeker een soort poort te zien. Hier kan de bezoeker dan doorheen wandelen. Dan krijg je een bekende plaats of een plein te zien.


Augmented reality op vakantie 

Met augmented reality kan je een stad zien zoals die er in de Middeleeuwen uitzag, of beleef je een historische gebeurtenis alsof je er midden in zit. Zo zou je kunnen toekijken naar vechtende gladiatoren in Rome, zie je hoe Napoleon stierf, en kan je overal ter wereld teruggaan in de tijd, extra informatie bij een gebouw zien, bij een kunstwerk meteen zien van welke kunstenaar het is enzoverder. Er bestaan al verschillende apps die deze technologie gebruiken.

Geschiedenis komt tot leven in het Verenigd Koninkrijk en Parijs

Er bestaat bijvoorbeeld al een app die je kunt gebruiken als je naar het Verenigd Koninkrijk reist: de Historic Cities-app. Op belangrijke oudheidkundige locaties, van de kathedraal in Salisbury tot de Muur van Hadrianus, projecteert de app historische figuren die hun persoonlijke ervaringen delen.

Een ander voorbeeld is Paris, Then and Now. Deze reis-app verrijkt tweeduizend Parijse gebouwen en monumenten met oud beeldmateriaal. Zo zie je hoe de Sacré-Coeur er uitzag voor de grote restauratie en hoe de Eiffeltoren werd opgebouwd.

AR biedt reizigers niet alleen extra beleving, maar ook talrijke praktische toepassingen. Bijvoorbeeld de Google Translate-app is bijzonder handig in het buitenland. Die ‘leest’ tekst op borden, menu’s of productverpakkingen, en plaatst daar de vertaling onder. Als je dat eenmaal gewend bent kun je niet meer zonder.

Plezier in de wachtrij

Pretparken kunnen, met AR, ergernissen van hun bezoekers verlichten. Bijvoorbeeld de wachtrijen, waar bezoekers vaak op hun smartphone tokkelen om de tijd te doden. Hier kunnen pretparken een AR ervaring aanbieden. Een van de voorlopers op dit gebied is Disney World in Florida. Terwijl je in de lange rij voor Toy Story Land staat, kun je daar tegenwoordig opeens Buzz Lightyear langs zien schieten. In sommige van de in het pretpark gevestigde hotels transformeert de Play Disney Parks-app je kamer in een spannende Star Wars Experience.

Niet alleen de wachtrijen in Disney World, maar ook die in gewone winkels kunnen AR gebruiken om de klanten te amuseren, informeren of engageren. Zo kan je de mannen die met hun vrouw aan het winkelen zijn een andere beleving van de winkel geven, zoals aliens die passeren of een tank die voorbij rijdt. In een supermarkt of lokale winkel kan je bestaande acties koppelen aan een soort spel, waarbij de klanten dingen in de winkel moeten zoeken, vangen of verzamelen (een beetje zoals het bekende Pokémon GO). 

Als je je verantwoord ondernemen of duurzame producten in de kijker wilt zetten, kun je de klanten tonen hoe bepaalde producten worden gemaakt. Door een bepaalde code van een product te scannen, en nadien de smartphone op het product te richten, kan er op de verpakking een verhaal worden verteld over de productie of over de herkomst van het product.


De wereld ligt aan onze voeten, zeker op het gebied van Augmented en Virtual Reality. Wil je meer weten? Volg UP-TO-DATE Today en blijf op de hoogte!