LinkedIn lanceert LinkedIn Live


Deze week lanceert het zakelijke social media platform LinkedIn LinkedIn Live. Via LinkedIn Live kunnen gebruikers live video's uitzenden via LinkedIn groepen of via het gehele LinkedIn netwerk.

Testen in Amerika

Deze week zal LinkedIn de bètaversie lanceren in de VS. LinkedIn Live is - momenteel - een invite only dienst. In de komende weken zal LinkedIn ook een contactformulier plaatsen voor anderen die LinkedIn Live willen uitproberen. Het is niet duidelijk wanneer LinkedIn het voor iedereen mogelijk zal maken om LinkedIn Live-video's te maken.

Eindelijk live video via LinkedIn

Live video's zijn niet meer weg te denken. YouTube, Twitter, Facebook en Instagram maken al even gebruik van deze video's. Die live uitzendingen zijn vaak een aanvulling op of aankondiging van berichten van een bedrijf of merk.

LinkedIn is de laatkomer onder de social media, zowel op vlak van live video als algemene native video's. LinkedIn startte pas in 2017 met native video's, die Facebook en Twitter al jaren gebruiken. Maar sinds de lancering van de video features heeft LinkedIn een boost gekregen, zowel qua verkeer als qua engagement.
Video is op dit moment het snelst groeiende formaat op ons platform en het meest waarschijnlijk om mensen aan het praten te krijgen - Pete Davies, de directeur van productmanagement bij LinkedIn. 
Volgens Pete Davis was er een grote vraag naar LinkedIn Live, vandaar de uitrol ervan. Maar er is nog een belangrijke reden voor de uitbreiding van LinkedIn: live video blijkt een sterke motor te zijn voor engagement en omzetgroei bij het bedrijf.

LinkedIn Live: minder user generated content, meer gepolijste video's

LinkedIn onderscheidt zich met de live video's. Waar Facebook, Twitter en YouTube meer inzetten op de "ruwere" en imperfecte user generated content, gaat LinkedIn inzetten op gepolijste, afgewerkte live video's. Daarvoor gaat het bedrijf samenwerken met onafhankelijke ontwikkelaars van livestreamingsdiensten. Hoe de live video's er effectief zullen uitzien weten we nog niet.

De voordelen van LinkedIn Live

Met LinkedIn Live kan je productvideo's, voorstellingen en tips delen of live vloggen. Je kunt kiezen om live te gaan voor je hele LinkedIn netwerk of in een specifieke groep. Afhankelijk of je live gaat in een specifieke groep of voor je hele LinkedIn netwerk, krijgen jouw volgers of de leden van de groep een melding. De kijkers kunnen live reageren en vragen stellen, waardoor je jouw live uitzending kunt personaliseren.

De live-inhoud die LinkedIn hoopt uit te zenden, zijn het soort onderwerpen dat we vandaag al zien in de nieuwsfeed van LinkedIn: conferenties, productaankondigingen, Q & A's en andere evenementen onder leiding van influencers en mentors, afstudeer- en prijsuitreikingen en veel meer.
De live-inhoud zal vooral bestaan uit Q&A's, productaankondigingen, evenementen, conferences en uitreikingen. 
Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw product voorstelt, kan je meteen antwoorden op bepaalde vragen over dat product of kan je je volgers laten weten wanneer en waar ze het product kunnen bestellen. Als je een webinar - een online seminar - geeft, kan je jouw kijkers live begeleiden en ondersteunen waar nodig. Je kunt ook een live Q & A organiseren, waarbij jouw volgers in real time vragen stellen. Jij beantwoordt die vragen dan tijdens een live-uitzending. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar voorlopig is het afwachten tot LinkedIn Live bij ons beschikbaar is. 


Wil je meer weten over de laatste social media updates? Volg UP-TO-DATE Today of schrijf je in voor onze nieuwsbrief! 

Hoe kunnen wij u helpen?