Artificiële intelligentie in datingapps: voorspellen datingapps binnenkort onze perfect match?


Vandaag is het Valentijn, de dag waarop we de liefde en onze liefde voor elkaar vieren. Maar hoe we die liefde vinden is de laatste jaren sterk veranderd. Vroeger leerde we ons lief kennen op een fuif of bij vrienden, vandaag swipen we erop los en gebruiken we verschillende datingapps en -sites. Binnenkort geven datingapps ons voorstellen voor een eerste date, berekenen ze échte perfecte matches en gaan ze fake profielen detecteren en verwijderen. En dat allemaal met artificiële intelligentie.

De toekomst van online dating 

Online dating of daten via datingapps zal in de komende jaren veranderen. Apps of websites zullen gebruik maken van artificiële intelligentie om zo een ideale match te vinden. Vandaag worden er al algoritmes gebruikt die jouw karakter en dat van een eventuele partner vergelijken en zo een slagingspercentage berekenen. Die algoritmes kunnen, met behulp van artificiële intelligentie, achterhalen of het profiel van jouw match wel echt is. Zo kunnen datingapps en -sites catfishing tegengaan. Maar het gaat verder dan dat: met behulp van artificiële intelligentie kan een datingapp een eerste date voorstellen, kan je een partner vinden zonder uren te swipen en zal de datingapp fungeren als datingcoach. Wanneer je bijvoorbeeld verlegen bent om zelf een gesprek te starten - of wanneer je niet weet hoe je het ijs kunt breken - krijg je enkele opties via de app. 

Algoritmes en data

Om die algoritmes te laten werken, heeft bijvoorbeeld Tinder data nodig. Dat is ook meteen de manier waarmee je die gratis datingapps toch betaalt. Tinder heeft namelijk niet enkel toegang tot jouw swipegedrag, maar doordat jouw Tinderaccount gekoppeld is aan Facebook krijgen ze ook op die manier veel informatie binnen. Daarnaast linken veel gebruikers hun Instagram of Spotify aan Tinder, wat nog eens voor extra data zorgt. Die data kan helpen bij het automatiseren van matches en het vinden van een geschikte partner. Op je Facebookprofiel geef je namelijk veel persoonlijke informatie vrij, zoals een favoriet boek of plaatsen die je hebt bezocht. Stel je eens voor dat een datingapp beschikt over deze informatie en zo de perfecte partner voor jou kan vinden, een gesprek kan starten en een eerste date kan voorstellen.

Door de koppeling met Spotify kent Tinder jouw favoriete muziek en afspeellijsten, en via Instagram krijgt de datingapp nog meer inzicht in jouw interesses. Met data uit zowel Facebook, Instagram als Spotify beschikt Tinder over alle nodige informatie om een perfecte match kunnen genereren. 

Door al deze mogelijkheden te combineren kunnen datingapps in de toekomst hun matches optimaliseren. De combinatie van artificiële intelligentie die je helpt bij het starten van een gesprek, jouw data en die van je potentiële match vergelijkt voor de ultieme match en je locatiegegevens en -geschiedenis gebruikt om een eerste date voor te stellen zorgen ervoor dat datingapps in de toekomst ver kunnen gaan om onze Mr. of Mrs. Right te vinden. 

Welke datingapps bestaan er? 

Over het algemeen gebruiken we vooral Tinder en Happn. Maar door het algemene "aanbod" van Tinder - en andere sites en apps - komt nu de ene na de andere nicheapp op de markt. Enkele voorbeelden: Grindr is een datingapp voor holebi's en transgenders, er bestaat een datingapp voor Disneylovers, baasjes van honden kunnen terecht op Twindog, vrouwen hebben het eerste (en het laatste) woord op Bumble, dames die van mannen met baarden houden kunnen terecht op Bristlr, en moslims swipen via Minder. Er bestaan dus heel wat datingapps, gebaseerd op geaardheid, interesses of religieuze overtuigingen, waar we de perfecte partner kunnen vinden.

Adverteren op Tinder

Ook bedrijven gaan meer en meer online "daten". 

Het klinkt misschien gek, maar door te adverteren op Tinder trek je andere volgers aan én kun je polsen naar de interesse in je merk of bedrijf. De kans is groot dat je de eerste bent in jouw branche die Tinder gebruikt. Het principe van Tinder wordt gehanteerd; als je een ‘like’ krijgt en dus matcht, kun je bekijken welke profielen interesse tonen in jouw merk of bedrijf. Je kunt er ook een call-to-action aan koppelen, bijvoorbeeld link naar jouw website of Facebookpagina. Dat kan echter alleen in het informatievak, dat zichtbaar is na het openen van een profiel. Daarbovenop kan je je match persoonlijk aanspreken.

Bij dit soort advertenties is de hoofdafbeelding enorm belangrijk. De inleidende tekst moet de potentiële match verleiden. Waarom zijn jullie de perfecte match? Wat heb je te bieden? Wat zijn jouw interesses? Je kunt je Instagram profiel en Spotify koppelen aan je Tinder profiel, om zo een beter beeld te geven van jouw merk of bedrijf. Tip: kies een favoriet nummer via Spotify dat echt past bij je merk of bedrijf.

Wat wordt gecommuniceerd? Bedrijven communiceren vooral over events, opendeurdagen en wervingen. Hier doet Tinder dus dienst als informatie- en wervingskanaal. Maar ook profielen die leiden naar een specifieke pagina in de website, zoals een downloadbaar bestand of een inschrijfpagina - zijn aanwezig op Tinder.

Hoe kunnen wij u helpen?