Met deze VR bril zie, hoor én ruik je alles in een virtuele omgeving


Feelreal bracht een speciale VR bril - het Feelreal Sensory Mask - op de markt. Met deze bril zie en hoor je niet alleen, maar ruik je ook alles in de virtuele omgeving. En dat is een primeur. Daarnaast kan zo'n bril ondernemers in verschillende sectoren heel wat voordelen opleveren. In dit artikel gaan we dieper in op die voordelen. 

Je kunt de online beleving van de klant versterken met geuren. Geurmarketing kan als het ware geïmplementeerd worden in het aankoopproces van de klant, ook in de virtuele wereld. Onze hersenen worden in fysieke winkels al geprikkeld en gestimuleerd met bepaalde geuren. Uiteindelijk worden we op die manier aangezet tot kopen. Zo zou een chocoladegeur in de lingeriewinkel ervoor zorgen dat vrouwen sneller geneigd zijn om dat setje toch mee naar huis te nemen. Als je keukenapparaten gaat kopen worden jouw hersenen geprikkeld met citrusgeuren, die ervoor zouden zorgen dat je de apparaten als kwalitatief en handig ervaart. 

VR met geur in de vastgoedsector

Ook in de vastgoedsector kan deze ontwikkeling voordelen bieden. Zo kan het bijvoorbeeld dat je virtueel een huis gaat bezichtigen, en dat je bij het binnenkomen al meteen koffie of vers brood ruikt, of dat de keuken ruikt naar een frisse lente-ochtend. Net zoals wanneer je een huis gaat bezichtigen zal je worden blootgesteld aan bepaalde geuren, om zo de huiselijke sfeer te benadrukken.

Lees hier alles over de mogelijkheden van virtual reality in de bouw- en vastgoedsector.

Kansen voor de toeristische sector

De toeristische sector kan dan weer met geuren aan de slag om bijvoorbeeld een natuurwandeling, een stad of hotels en omgevingen aan te prijzen. Stel je eens voor dat je in het reisbureau reizen kan beleven voor je er effectief bent geweest. Zo zou je, voor je die citytrip naar Italië boekt, virtueel door de kleine straten in Italië kunnen dwalen, met de geur van verse pasta en olijfolie in je neus. Of je kunt een hotel in Costa Rica bezoeken, en tijdens de virtuele tour doorheen het hotel ruik je de zilte zeelucht of de typische geur van een vissersdorpje. Zo krijg je een totaalervaring en ervaar je op voorhand al de bestemming of culturele activiteit.

Virtual reality met het Sensory Mask

Het Sensory Mask is een aanvulling op een VR bril, zoals de Oculus, HTC Vive, Samsung Gear VR of Playstation VR. Het masker wordt aan de VR bril gekoppeld, zodat je als gebruiker kunt genieten van een totaalervaring. Er zijn maar liefst 255 geuren beschikbaar, ruim voldoende om de geuren in verschillende situaties en omgevingen te gebruiken.


Geurmarketing, wat is dat? 

De invloed van geuren op ons gedrag is niet te onderschatten. Geurmarketing is een marketingtool waarbij geur subtiel wordt ingezet op het verkooppunt. Het algemeen doel van geurmarketing is de merkbeleving, merkperceptie of productbeleving te versterken.

Zo werkt het

Om de geuren te verspreiden, maak je gebruik van een geurmachine. Zo'n geurmachine kan in een virtuele omgeving vervangen worden door de VR bril mét sensory mask, waarmee de geur op het juiste moment verspreid wordt. Afhankelijk van de plaats, het product en de klant natuurlijk.

De invloed van geuren op ons gedrag

De invloed van geur is belangrijker dan vaak wordt gedacht. Het roept herinneringen en emoties op, het heeft invloed op je stemming, het beïnvloed het koopgedrag van mensen en het speelt een grote rol in de beleving van smaak. Bepaalde geuren zorgen voor een veilig gevoel, zoals vanille. Andere geuren geven ons dan weer een gelukzalig gevoel, zoals citrus. Chocoladegeuren zorgen er op hun beurt voor dat er dopamine - ook wel het gelukshormoon genoemd - vrijkomt in de hersenen.

Hoe kunnen wij u helpen?