De impact van Facebook advertenties in kaart


Hoe eenvoudig is het om mensen te beïnvloeden met enkele advertenties op Facebook? Dat is een vraag die veel ondernemers zich vandaag stellen.

Je kunt wel degelijk het gedrag van mensen beïnvloeden met Facebook advertenties. Dat bewees deze advertentiecampagne voor pastinaak, die vrouwen in Eeklo wou bereiken en als doelstelling had de groente meer te laten verkopen. Wel, dat is gelukt. Er werd maar liefst vijf keer zo veel pastinaak verkocht als anders, een duidelijk bewijs dat je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden met online advertenties. Let op, dat kan alleen als je de juiste doelgroep bereikt en de juiste boodschap naar buiten brengt. 

Start with why

Waarom ga je een advertentie opstarten? Wat wil je ermee bereiken? Dat zijn de eerste vragen die je jezelf moet stellen, voor je een advertentie opstelt. Pas als je je doelstellingen hebt bepaald kun je nagaan hoe je die het beste kunt bereiken. 

Bijvoorbeeld: de doelstelling van de pastinaak-advertenties was om in een bepaalde periode (november en december 2018) meer pastinaak te verkopen. Pas nadien hebben ze nagedacht over de creatieve invulling, de boodschap en de doelgroep. 

Wie wil je bereiken? 

Wie wil je bereiken? Wie moet actie ondernemen en jouw product kopen, een review achterlaten of jouw website bezoeken? 

Bijvoorbeeld: in de campagne richten ze zich op vrouwen in Eeklo die fan zijn van het Eén-programma ‘Dagelijkse Kost’ en geen interesse hebben in fastfood. De advertentie was zichtbaar voor vrouwen binnen 5km van de Kerkstraat in Eeklo. Door regionaal te adverteren bereik je je publiek gericht en efficiënter dan wanneer je een breed publiek wilt aanspreken. 

Via Facebook advertenties kun je specifieke doelgroepen bereiken. De mogelijkheden om mensen op te delen, zijn bijna eindeloos. Mensen met een iPhone. Vrienden van mensen die net verhuisd zijn. Ouders met jonge kinderen. Noem maar op.

Hoe ga je communiceren? 

Wat is je boodschap? Hoe ga je je boodschap naar buiten brengen? Gebruik je fotomateriaal, video of feiten om je doelgroep te bereiken? Hoe ga je de aandacht trekken? We zien dagelijks meer dan 100 online advertenties, zorg dus voor originaliteit. 

Bijvoorbeeld: de pastinaak-advertenties bevatten vooral pseudo-waarheden over de gezondheidsvoordelen over de pastinaak. Zo trokken zij de aandacht van de doelgroep: vrouwen in Eeklo die gezond koken. Daarbovenop zorgden ze voor variatie in de advertenties, waardoor de kans op bannerblindheid beperkt werd. 

Wanneer loopt de campagne? 

Afhankelijk van de doelstelling kun je de periode van je campagne instellen. Kies je bijvoorbeeld voor een eindejaarscampagne, ga je deze niet in de zomermaanden plannen. 

Bijvoorbeeld: de pastinaak-advertenties liepen in totaal zes weken, in november en december van 2018. 

Wat is het budget? 

Hoeveel ga je spenderen aan een advertentiecampagne? En met welk budget kun je jouw publiek zo goed mogelijk bereiken? Via de Facebook Advertentiebeheer krijg je, nadat je je doelgroep, periode en budget ingeeft, een overzicht van het geschatte bereik. Facebook laat zien hoeveel personen jouw advertentie kan bereiken met een bepaald budget. Daarbovenop kun je kiezen voor een looptijdbudget of een budget per dag

Bijvoorbeeld: de pastinaak-advertenties kostten uiteindelijk zo'n €550. Behoorlijk weinig als je weet dat de groente dankzij de campagne vijf keer zo vaak gekocht werd dan ervoor. Door te kiezen voor een regionale campagne met een specifieke doelgroep kan je je doelstelling met een relatief laag budget bereiken. 

Wat is het resultaat? 

Na afloop van de campagne is het tijd om je resultaten te meten. Werd de vooropgestelde doelstelling behaald? Waarom wel/niet? 

Bijvoorbeeld: in de maanden november en december lijkt het Oost-Vlaamse Eeklo wel in de ban van de pastinaak te zijn. In twee winkels stijgt de verkoop met 300% en 436% (zoals te zien in onderstaande afbeelding van VRT), in de lokale Colruyt krijgt de vergeten groente een beter plaatsje in de versafdeling en er wordt ook een extra voorraad aangelegd. De campagne heeft dus gewerkt.


Verschillende doelgroepen, één doelstelling

Je kunt verschillende doelgroepen met een verschillende boodschap bereiken, en dat allemaal om éénzelfde doelstelling te bereiken. Zo kan het bijvoorbeeld dat persoon A (een vrouw tussen 35 en 45 die gezond koken) een advertentie krijgt over de gezondheidsvoordelen van pastinaak en persoon B (een man tussen 50 en 70 jaar oud) te zien krijgt dat pastinaak de potentie verhoogt. Je kunt jouw product of dienst dus aan verschillende personen verkopen. Die personen hebben elk hun motivatie om een bepaald product wel of niet te kopen, en daar kun jij als bedrijf op inspelen.


Wil je meer weten over trends en ontwikkelingen in de online wereld? Volg UP-TO-DATE Today en blijf op de hoogte! 

Hoe kunnen wij u helpen?