LinkedIn experimenteert met Stories


LinkedIn test zijn eigen variant van Instagram Stories. Momenteel zijn de stories enkel bruikbaar voor Amerikaanse studenten, maar LinkedIn wilt de Stories op termijn toegankelijk maken voor al zijn gebruikers.

LinkedIn zegt tegen TechCrunch ook aan een verhaaloptie voor andere gebruikers te werken. Op dit moment is er enkel de Student Voices-functie, dit zijn de LinkedIn Stories voor studenten. De modus verschijnt boven in LinkedIn en stelt studenten in staat om korte video's aan de afspeellijst van hun campus toe te voegen.

Er kunnen alleen filmpjes worden geplaatst die na een week automatisch verdwijnen. Studenten kunnen de video's in afspeellijsten van hun universiteit of video's van universiteiten in de buurt bekijken. Hierin verschillen de stories van de Instagram, Facebook en WhatsApp, waar de verhalen al na 24 uur verdwijnen.

LinkedIn Stories voor studenten: wat is de meerwaarde?

Volgens een woordvoerder van LinkedIn zullen de Stories in de eerste fase gebruikt worden door studenten die hun opleidingservaringen delen, bijvoorbeeld tijdens een stageperiode of Erasmus. Die ervaringen kunnen vervolgens bekeken worden door mogelijke werkgevers. Dit is een grote kans voor studenten om zich te identificeren en te tonen wat ze naast de schoolbanken ondernemen. Dat is een groot voordeel op professioneel vlak. Zo hoef je je niet langer te beperken tot de referenties, ervaringen en diploma's op je profiel, maar kun je jezelf creatief en innovatief positioneren.

Wat zijn Stories? 

Stories zijn korte verhalen die na 24 uur verdwijnen. Ondanks de korte levensduur stijgt het fenomeen in populariteit. Onder andere Facebook en WhatsApp hebben deze stories geïntegreerd. 

Stories zijn bekend dankzij Instagram, maar lang daarvoor werd het al aangeboden via Snapchat. Op Snapchat kun je korte verhalen delen en verdwijnende video's naar elkaar versturen. Snapchat introduceerde het, Instagram maakte het groots en anderen kopieerden. 

Instagram en Facebook hebben toffe functies, gadgets en stickers geïntegreerd in hun Stories. Welke features LinkedIn eventueel zal toevoegen is nog een raadsel. Daarnaast is het nog niet bekend in hoeverre LinkedIn de Stories zal uitrollen en of ze binnenkort ook bij ons beschikbaar zijn. 

Wat als... LinkedIn zijn stories wereldwijd uitrolt? 

LinkedIn Stories voor studenten is al een goede zaak, maar wat als de functie ook beschikbaar zou zijn voor bedrijven, professionals en particulieren? Dan zou de online wereld er opeens helemaal anders kunnen uitzien. Het gebruik van Instagram Stories door bedrijven zou zomaar kunnen verschuiven naar LinkedIn. De verhalen blijven een week beschikbaar, wat voor heel wat extra mogelijkheden zorgt. LinkedIn Stories zouden gebruikt kunnen worden als aanvulling op of vervanging van de Facebook en Instagram Stories, met volledige verhalen over bijvoorbeeld "een week in het leven van" of een verslag over een congres. Maar voor een concrete aanpak en integratie moeten we nog even geduld hebben. 

Hoe kunnen wij u helpen?