Google My Business update: relevante foto's worden alsmaar belangrijker


Google My Business of Google Mijn Bedrijf is een gebruiksvriendelijke tool waarmee bedrijven en organisaties hun online aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google, zoals Google Zoeken en Google Maps. Door de bedrijfsinformatie te verifiëren en actueel te houden, zorg je ervoor dat klanten jou kunnen vinden en dat zij alle benodigde informatie over jouw bedrijf hebben.

Google houdt hier rekening mee in zijn ranking. Hoe meer relevante en recente bedrijfsinformatie in Google My Business staat, hoe hoger je komt te staan in de zoekresultaten. Google My Business is uiteraard slechts één van de vele manieren waarop Google zijn zoekresultaten rangschikt, maar door hierop in te zetten verhoog je de kans om hoger in de ranking te verschijnen exponentieel.

Verandering van lokale zoekresultaten

Google verandert mogelijk de manier waarop lokale zoekresultaten worden getoond op mobiel. Hoewel het nog niet officieel is en ook nog niet bij iedereen gebeurt, laat het zien dat het hebben van representatieve foto’s belangrijker wordt. Kijk maar naar het verschil op de afbeelding hieronder. De linkse foto toont de resultaten zoals ze nu worden getoond, rechts zie je hoe de resultaten in de toekomst getoond zullen worden.


Deze weergave is momenteel slechts op een paar toestellen, en voor enkele sectoren, zichtbaar. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op je iPhone krijg je vandaag een ander resultaat dan wanneer je diezelfde resultaten ziet op een Android-toestel. Het gaat hier dus om een test van Google, die binnenkort al dan niet mondiaal wordt uitgerold. Wil je het zelf testen? Zoek een sector bij jou in de buurt op en klik op 'more places' of 'meer weergeven'.

Foto's hebben een invloed op de relevantie van het zoekresultaat

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een restaurant, kapper, autohandelaar of meubelwinkel in de buurt, krijg je een lijst met relevante antwoorden op jouw vraag met een foto, openingsuren, locatie met routebeschrijving in Google Maps en een telefoonnummer. Vandaag worden die resultaten dus gerangschikt op basis van de beschikbare informatie, maar daar komt verandering in. Binnenkort zal Google meer een meer rekening gaan houden met relevante en recente foto's van jouw producten, bedrijf, diensten enzoverder om op basis daarvan de zoekresultaten te rangschikken. Als je weinig of geen foto's hebt, zal je niet als eerste, tweede of zelfs vijfde zoekresultaat opduiken.

Wat bedoelen we hiermee? 

Zorg ervoor dat je relevante foto's van jouw bedrijf, product of dienst online - op je website of in Google Mijn Bedrijf - hebt staan. Op die manier ben je voorbereid op de volgende update van Google Mijn Bedrijf, en zal je dus niet onderaan de zoekresultaten komen te staan. Zet de foto's van je website in Google Foto's voor een optimale vindbaarheid.