Google+ stopt definitief: Wat zijn de gevolgen voor uw bedrijf?

Google heeft in maart de privégegevens van zo'n 500.000 Google+ gebruikers per ongeluk gelekt en heeft dit tot vandaag verzwegen.  Zij waren bang dat dit zou leiden tot een gerechtelijk onderzoek en reputatieschade. Het gaat in de praktijk om basisgegevens zoals geslacht, leeftijd en geloofsovertuigingen. Persoonlijke foto's, posts en video's werden niet aan derden gelekt. Aangezien dit op precies hetzelfde moment plaatsvond als het Facebook & Cambridge schandaal, hebben zij er dus voor gekozen om dit niet bekend te maken. Lees hier het hele verhaal in dit artikel van de Wallstreet Journal, die de bal aan het rollen brachten. Google heeft in een officiële reactie laten weten dat het de komende 10 maanden alle activiteiten van Google+ voor consumenten af zal bouwen & dat ze ondertussen actie hebben ondernomen om persoonlijke informatie beter te beschermen. Je kan hier een beveiligingscheck doen van je account. Tot zover de officiële verklaring.

Maar laten we eerlijk zijn.. Google+ heeft nooit succes gekend bij het grote publiek. Het is er in de verste verte niet in geslaagd om Facebook van de troon te stoten. Twitter en LinkedIN hoefden zich ook nooit zorgen te maken: amper 5% van de gebruikers kwam regelmatig een kijkje nemen op hun Google+ account. Als bedrijf was het vooral belangrijk om Google+ in orde te hebben en regelmatig iets te delen, aangezien het een invloed had op je resultaten in de ranking van Google. Maar de kans dat iemand het gedeelde nieuws zou zien op Google+ was klein.

Daarom heeft Google de voorbije jaren steeds meer Google+ functionaliteiten ondergebracht in diensten zoals 'Google My Business'. Een recente toevoeging hiervan is dat je zelf nieuwsberichten kan delen op je 'Google mijn bedrijf'. Belangrijk om te weten -en te doen- want de kans dat iemand die je bedrijf Googled en je website opent om je laatste nieuws te bekijken wordt steeds kleiner. Als iemand je zoekt via Google heb je op deze manier een grote kans dat je laatste nieuws rechtstreeks in de zoekresultaten bekeken wordt. Denk aan belangrijk nieuws, jobs, klanten in de kijker etc. 


Het einde van Google+ wil overigens niet zeggen dat je al je informatie verliest. Alle andere diensten van Google zoals Google foto's, inclusief hun inhoud,  blijven gewoon bestaan. Google zal de komende maanden via Google+ laten weten hoe je het beste data, zoals posts, kan bewaren. `

Hoe dan ook is dit geen goed nieuws voor Google en hun moederbedrijf Alphabet. De nieuwe GDPR privacywetgeving stelt dat Google binnen 72 uur het datalek bekend had moeten maken. Er dreigt hen nu een boete van 2% van hun jaaromzet boven het hoofd te hangen.. Iets waar een Europese taskforce zich met plezier de komende maanden over zal buigen.