Maar laten we eerlijk zijn.. Google+ heeft nooit succes gekend bij het grote publiek. Het is er in de verste verte niet in geslaagd om Facebook van de troon te stoten. Twitter en LinkedIN hoefden zich ook nooit zorgen te maken: amper 5% van de gebruikers kwam regelmatig een kijkje nemen op hun Google+ account. Als bedrijf was het vooral belangrijk om Google+ in orde te hebben en regelmatig iets te delen, aangezien het een invloed had op je resultaten in de ranking van Google. Maar de kans dat iemand het gedeelde nieuws zou zien op Google+ was klein.
Daarom heeft Google de voorbije jaren steeds meer Google+ functionaliteiten ondergebracht in diensten zoals 'Google My Business'. Een recente toevoeging hiervan is dat je zelf nieuwsberichten kan delen op je 'Google mijn bedrijf'. Belangrijk om te weten -en te doen- want de kans dat iemand die je bedrijf Googled en je website opent om je laatste nieuws te bekijken wordt steeds kleiner. Als iemand je zoekt via Google heb je op deze manier een grote kans dat je laatste nieuws rechtstreeks in de zoekresultaten bekeken wordt. Denk aan belangrijk nieuws, jobs, klanten in de kijker etc.
Het einde van Google+ wil overigens niet zeggen dat je al je informatie verliest. Alle andere diensten van Google zoals Google foto's, inclusief hun inhoud, blijven gewoon bestaan. Google zal de komende maanden via Google+ laten weten hoe je het beste data, zoals posts, kan bewaren. `
Hoe dan ook is dit geen goed nieuws voor Google en hun moederbedrijf Alphabet. De nieuwe GDPR privacywetgeving stelt dat Google binnen 72 uur het datalek bekend had moeten maken. Er dreigt hen nu een boete van 2% van hun jaaromzet boven het hoofd te hangen.. Iets waar een Europese taskforce zich met plezier de komende maanden over zal buigen.