Google Mijn Bedrijf | De nieuwe (digitale) Gouden Gids van Europa

Nadat Europa Google bestraft had om zijn 'Google+' beleid, waarbij zowat iedereen verplicht werd een Google+ account aan te maken bij gebruik van één van hun vele Google-diensten, hebben ze de boeg volledig omgegooid. Nu moet je zelfs naar Google+ gaan en eerst bevestigen of je mee wilt doen.

Maar ook de bedrijfspagina's (merkenpagina's) op Google+ werden hierdoor plots ontkoppeld van Google Maps. Waarschijnlijk hebben ze toen alles op alles gezet en Google Mijn Bedrijf heeft in no-time volledig die rol overgenomen nl. als uitgebreid visitekaartje in de Google zoekresultaten.

Anno 2018 kunnen er nu via site of app (iOS | Android) adresgegevens onmiddellijk aangepast worden, openingstijden veranderd worden, verlofdagen toegevoegd worden, foto's, video, 360°foto's, omschrijving, reviews beheerd worden, extra zoekertjes geplaatst worden ... En de gebruiker (bezoeker) kan met één klik bellen, route starten of website bezoeken waarvan er naderhand statistieken te raadplegen zijn. En voor de kleine zelfstandige behoort zelfs een automatische one-pager als website tot de gratis mogelijkheden. Nu heeft Google ook ingezet om bij gebruikers 'vragen' te verzamelen die u dan kunt beantwoorden waarmee er een FAQ sectie wordt opgebouwd. Nog even en alle ingrediënten zullen aanwezig zijn om een volwassen website te vervangen.

De statistieken liegen er thans niet om: Steeds minder bezoekers op websites, meer kijkers op Google Mijn Bedrijf. Let wel, dit wil gewoon zeggen dat er vroeger vele bezoekers enkel op een site kwamen voor een adres of de openingsuren. En op een mobiel toestel wordt altijd eerst Google Mijn Bedrijf naar voren getoverd en dan daaronder pas de website als eerste zoekresultaat. Velen zullen hierdoor de site niet meer hoeven te bezoeken.

De reviews en eveneens het aantal sterren spelen dan weer een belangrijke rol om prominent aanwezig te zijn in de Google zoekresultaten op het kaartje wanneer u zoekt volgens behoefte bv. tankstation.

Kortom, Google heeft het voor mekaar gekregen om adressen, telefoonnummers, branches, sites nu online aan mekaar te koppelen en te presenteren in een zoekfunctie, op routeplanners en op zowat ieder mobiel toestel.

Nu alleen nog de merkenpagina op Google+ terug kunnen koppelen en we kunnen weer verder als vanouds.